Μελέτες

30/06/2016. Το "συμφέρον" ως η γενεσιουργός αιτία της απολύτου παρακμής της εννοίας της εντιμότητος. Μια απόπειρα ψυχογραφήματος ή -ίσως- μία προσπάθεια όψιμης ανάλυσης του ψυχισμού των φίλων και των φυλών

on Thursday, 30 June 2016. Posted in Μελέτες

Γράφει ο Παντελής Γιαννακόπουλος, Ταξχος ε.α., Μέλος του ΕΛΙΣΜΕ

30/06/2016. Το


ΜΕΡΟΣ Α'
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Όλα ξεκίνησαν την αποφράδα για τους Ρώσους ημέρα της 24ης Νοεμβρίου του 2015 -προφανώς και για τους Τούρκους και για τους Τούρκους αποφράδα αν και για άλλους λόγους- όταν η αλαζονεία των τελευταίων συνεπικουρούμενη από την επιθετική συλλογιστική του νεοσουλτάνου Ερντογάν έφερε στα πρόθυρα μιας πολεμικής αναμέτρησης, με απρόβλεπτες συνέπειες για την παγκόσμια ειρήνη, τις δύο χώρες. Είμαι σχεδόν σίγουρος, ότι όταν θα διαβάζονται αυτές οι γραμμές, δε θα έχουν κοπάσει ακόμη οι αποδοκιμασίες του σώφρονος ελευθέρου κόσμου κατά της Γείτονος ημών Τουρκίας, για την αποκοτιά, το θράσος  και την εσφαλμένη-ρητώς και κατηγορηματικώς- εκτίμησή της να καταρρίψει μαχητικό αεροπλάνο των Ρωσικών Ενόπλων Δυνάμεων, που δρούσε στα σύνορα Συρίας-Τουρκίας κατά του ISIS. Στρατηγικός σύμμαχος της Ρωσίας του Πούτιν η Τουρκία του Ερντογάν, διέγραψε (αποποιήθηκε, απέρριψε) με αυτόν τον σκαιό, βίαιο και απρόβλεπτο για τη διεθνή διπλωματική πρακτική τρόπο, αιφνιδιαστικά και εντελώς απροειδοποίητα, τη συμμαχία (φιλία) της Ρωσίας, κάτι που ουδείς θα διενοείτο. Βέβαια στο διάβα της ιστορίας οι χώρες αυτές δεν απέφυγαν τις έριδες, τις αψιμαχίες, αλλά και τις συρράξεις, σε βαθμό που ο έγκριτος διαχρονικός παρατηρητής να υποστηρίζει ότι το περίσσευμα αλληλοεκτίμησής των είναι αμελητέας ποσότητας και ως εκ τούτου είναι αδύνατον να απορροφήσει τους κραδασμούς της ηθικά μεμπτής και πολιτικά αδικαιολόγητης αυτής πράξης.

Κατεβάστε ΕΔΩ! τη μελέτη!

20/6/2016. ΤΣΟΥΝΑΜΙ– TA ΠΙΟ ΣΠΑΝΙΑ ΑΛΛΑ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ ΤΑ ΠΙΟ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ KYMATA

on Monday, 20 June 2016. Posted in Μελέτες

Γράφει ο ΥΠΟΝΑΥΑΡΧΟΣ ε.α. ΣΥΜΕΩΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ ΠΝ, Μέλος ΕΛΙΣΜΕ

20/6/2016. ΤΣΟΥΝΑΜΙ– TA ΠΙΟ ΣΠΑΝΙΑ ΑΛΛΑ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ ΤΑ ΠΙΟ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ KYMATA

    ΓΕΝΙΚΑ
    Τα κύματα αυτά αρχικά φαίνονται  σαν μια αθώα, μικρή διαταραχή η οποία αρχίζει να ταξιδεύει ακτινικά απ' τον τόπο πού γεννήθηκε (συνήθως σε μεγάλα βάθη της τάξεως των 3500 μ. – μέσο βάθος ωκεανών- αλλά και σε μικρότερα βάθη). Αυτά αρχικά κινούνται  περίπου προς κάθε κατεύθυνση (κυλινδρικά) με μεγάλη ταχύτητα 200 m/s ή και μεγαλύτερη. Όταν πλησιάζουν στα ρηχά νερά η ταχύτητα τους μειώνεται με την μείωση του βάθους δηλαδή για βάθος 100 m έχουν ταχύτητα περίπου 30 m/s και για βάθος 50 m μειώνεται στα 22 m/s . Καθώς ταξιδεύουν  βέβαια μεγαλώνει αφύσικα το ύψος τους. Ο όλεθρος είναι βέβαιος για τις ακτές. Μετά από λίγο η θέα θα είναι αυτή ενός βομβαρδισμένου τοπίου, με οικοδομήματα κατεδαφισμένα, με πλοία και θαλάσσιους οργανισμούς ξεβρασμένα στην ξηρά και με ανθρώπους να παλεύουν απεγνωσμένα για την επιβίωση.
Στην πραγματικότητα δεν είναι ένα απλό παλιρροϊκό κύμα. Πρόκειται για σειρά κυμάτων τα οποία κινούνται προς κάθε κατεύθυνση και με φοβερή ταχύτητα.

Και καταλήγει ο Υποναύαρχος με τα ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ – ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ - ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ
Επομένως επειδή ο άνθρωπος έχει την τάση να ξεχνάει γρήγορα καταστροφές όπως αυτή της Ινδονησίας στη συνέχεια περιγράφονται μερικές από τις βασικές γνώσεις που θα πρέπει να έχουν υπό όψιν οι πολίτες πριν την εγκατάσταση συστημάτων εγκαίρου προειδοποίησης:
    (1) Σε περίπτωση που ευρίσκονται σε σκάφος πλησίον των ακτών και πληροφορηθούν με οποιοδήποτε τρόπο ότι έγινε ισχυρός σεισμός (πάνω από 7 Ρίχτερ στο βυθό της θάλασσας ) να κατευθυνθούν άμεσα σε βαθύτερα νερά (άνω των 100 μ.). Επίσης όλα τα πλοία που είναι παραβεβλημένα σε λιμάνια ή Ναύσταθμους ή είναι αγκυροβολημένα  σε ρηχά ύδατα θα πρέπει να αποπλεύσουν άμεσα και να κινηθούν προς  βαθύτερα ύδατα. Τα πλοία που είναι ήδη εν πλω δεν θα πρέπει να προσεγγίσουν ακτές.
    (2)  Σε περίπτωση που ευρίσκονται στη ξηρά πλησίον των ακτών και αντιληφθούν ή πληροφορηθούν με οποιοδήποτε τρόπο ότι έγινε ισχυρός σεισμός (πάνω από 7 Ρίχτερ στο βυθό της θάλασσας )  να ειδοποιήσουν όσους περισσότερους μπορούν και να κατευθυνθούν άμεσα μακριά από την ακτή (πάνω από 2000 μ. αν η περιοχή είναι επίπεδη, ή πάνω σε λόφο, ή βουνό, ή πάνω σε κάθε είδους ύψωμα), να έχουν ανοικτό το ραδιόφωνο τους για να ακούσουν επιπλέον οδηγίες των αρχών και τέλος να μην επιστρέψουν κοντά σε θάλασσα τουλάχιστον για 5 ώρες. 
    (3).  Σε περίπτωση που ευρίσκονται στη ξηρά πλησίον των ακτών και αντιληφθούν ότι η θάλασσα έχει τραβηχτεί προς τα μέσα από 100 μ. έως και 500 μ.  να κατευθυνθούν άμεσα μακριά από την ακτή ενεργώντας όπως την ανωτέρω υποπαράγραφο διότι εντός 2 – 5 λεπτών έρχεται ισχυρό τσουνάμι λόγω σεισμού που έγινε κάπου μακριά .
    (4). Αξίζει να σημειωθεί ότι μερικές φορές το τσουνάμι αδειάζει εντελώς το νερό της θάλασσας και αποκαλύπτει τον πυθμένα της εκθέτοντας και την θαλάσσια ζωή. Τότε μερικοί αγνοώντας τον κίνδυνο, σπεύδουν να επωφεληθούν και να συλλέξουν ψάρια και άλλους θαλάσσιους οργανισμούς ή να περιεργαστούν το όντως παράξενο τοπίο πού εμφανίστηκε ξαφνικά. Όμως το κύμα επιστρέφει για να ξανασκεπάσει τον προ ολίγου αποκαλυφθέντα βυθό πολύ πιο γρήγορα (περίπου με ταχύτητα 22 m/s) απ' ότι μπορούν να τρέξουν οι άνθρωποι (ο ταχύτερος άνθρωπος τρέχει περίπου με 10 m/s) και επομένως ο πνιγμός είναι βέβαιος.

Προτείνοντας στην πολιτεία:

'Η εκτέλεση κάθε 2 χρόνια γυμνασίου τσουνάμι κατά την διάρκεια της εθνικής άσκηση Παρμενίων με διάφορα σενάρια με συνεργασία Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών (Γεωδυναμικού Ινστιτούτο Αθηνών), ΕΛΚΕΘΕ, Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Περιφερειών), ΥΕΘΑ (ΠΝ), Υπουργείου Υγείας (ΕΚΑΒ) και του νέου πειραματικού Ευρωπαϊκού Κέντρου έγκαιρης προειδοποίησης.'

Κατεβάστε εδώ ολόκληρη την μελέτη:

20/6/2016. Η Ανάγκη Ρύθμισης του Χρηματοπιστωτικού Τομέα. Τι έγινε και τι όχι, μετά την κρίση 2007-9

on Monday, 20 June 2016. Posted in Μελέτες

Γράφει η Ισμήνη Πάττα, Διδάκτωρ Διεθνούς Πολιτικής Οικονομίας, Μέλος του ΕΛΙΣΜΕ

20/6/2016. Η Ανάγκη Ρύθμισης του Χρηματοπιστωτικού Τομέα. Τι έγινε και τι όχι, μετά την κρίση 2007-9

ΕΙΣΑΓΩΓΗ.
Ο σκοπός αυτής της αναφοράς είναι πρώτα η σύγκριση του καθεστώτος ρύθμισης κι εποπτείας του χρηματοπιστωτικού τομέα (ιδιωτικού και κεντρικών τραπεζών) πριν και μετά το 2008. Η αναφορά αυτή στοχεύει να ενισχύσει την θέση ότι δεν έχουν εκλείψει οι συνθήκες της αστάθειας του χρηματοπιστωτικού τομέα που συνέβαλαν στην δημιουργία της κρίσης και ότι το γενικό χρηματο-οικονομικό πλαίσιο μετά τη δεκαετία του 1980, που ευνόησε την εμφάνιση πολλαπλών χρηματοπιστωτικών κρίσεων, παραμένει σε βασικά σημεία. Ωστόσο, δεν υπήρξε πρόοδος!

Στον επίλογό της η Δρ Ισμήνη Πάττα τονίζει:
Η κατεστημένη ιδεολογία του χρηματοπιστωτικού τομέα, αντιμετώπισε την κρίση ως μία εντροπία, ως μία τυχαία απόκλιση από το κανονικό, που θεωρεί ότι είναι η ‘ελεύθερη’ αγορά. Γι’ αυτό, δέχεται κάθε βελτίωση που δεν θίγει αυτή την κουλτούρα, αλλά βελτιώνει την βιωσιμότητα και την αποδοτικότητα των κεφαλαιαγορών.
Ωστόσο, και η θεωρία του διακρατικού συντονισμού αγγίζει τα όριά της καθόσον φερ’ ειπείν, δεν φαίνεται να υπάρχει τρόπος να επιβληθούν διεθνώς (ίδια) όρια στις αμοιβές των στελεχών των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων διότι αντιμετωπίζεται ως ‘εσωτερικό’ ζήτημα ιδιαίτερα των μετόχων (ανά κράτος) και της αγοράς εργασίας των διευθυντικών στελεχών ·ούτε υπάρχει συμφωνία –ακόμη και μεταξύ των εταίρων G20 –για την επιβολή κάποιου είδους τραπεζικού φόρου, που θα μετακυληθεί  πιθανότατα στους καταναλωτές.
Οι ανταγωνισμοί εθνικών αλλά και οργανωμένων συμφερόντων του χρηματοπιστωτικού τομέα, δυσχεραίνουν την επεξεργασία των τεχνικών ζητημάτων μέχρι απρόβλεπτου σημείου, ενώ παράλληλα η μακρο-προληπτική πολιτική δεν είναι πανάκεια, αφ’ εαυτού.
Έτσι, προς το παρόν επαληθεύεται ο στόχος της παρούσης αναφοράς να ενισχύσει τη θέση ότι ο χρηματοπιστωτικός τομέας παραμένει ακόμη επιρρεπής στη πρόκληση κρίσεων.
Ωστόσο, ορισμένες χώρες έχουν προχωρήσει σε σαφείς ρυθμίσεις και προπαντός στην εποπτεία του χρηματοπιστωτικού τομέα, ενώ αισιόδοξο θα μπορούσε να θεωρηθεί και το επιχείρημα ότι οι ΗΠΑ θα συνεχίσουν να επιδεικνύουν τη θέληση για προώθηση σε διεθνές επίπεδο τουλάχιστον των όρων που περιλαμβάνονται στον Dodd-Frank Act, προκειμένου τα χρηματοπιστωτικά τους ιδρύματα να μην αναζητούν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα σε χώρες με λιγότερο περιοριστικό ρυθμιστικό πλαίσιο.

Κατεβάστε ΕΔΩ! την έκθεση!

12/6/2016. Ανάλυση Προϋπολογισμού Άμυνας

on Sunday, 12 June 2016. Posted in Μελέτες

Γράφει ο Αναστάσιος Μπασαράς, Αντιπρόεδρος ΔΣ ΕΛΙΣΜΕ

12/6/2016. Ανάλυση Προϋπολογισμού Άμυνας

Ο στόχος της παρούσας μελέτης είναι να παρουσιάσει μια ολοκληρωμένη εικόνα των αμυντικών δαπανών (ΑΔ) της χώρας μας και να τις παραλληλίσει και συσχετίσει με αυτές των μέσων όρων του ΝΑΤΟ και επιλεγμένων χωρών-μελών του.

Η μελέτη αποπειράται να παρουσιάσει και περιγράψει: τις βασικότερες κατευθυντήριες οδηγίες των βέλτιστων πρακτικών του ΝΑΤΟ, τις ΑΔ του ΥΕΘΑ από το 1950 μέχρι το 2014, την κατανομή των ΑΔ του ΥΕΘΑ από το 2004 μέχρι το 2014 ανά Κλάδο και Υπηρεσία, ανά Κατηγορία (Προσωπικό, Υποστήριξη- Λειτουργία, Εξοπλισμοί- Υποδομές), τις ΑΔ από το 1995 μέχρι το 2014 των ΝΑΤΟ-Ελλάδας -Τουρκίας, να συσχετίσει την κατανομή τους ανά κατηγορία, να παρουσιάσει, επίσης, τις Μέσες Κατά Κεφαλήν ΑΔ του ΝΑΤΟ, και επιλεγμένων Χωρών-μελών του, τους Προϋπολογισμούς του ΥΕΘΑ του 2015 και 2016 και να κλείσει με τις βασικότερες Επισημάνσεις και Προτάσεις.

Ελπίδα και φιλοδοξία μας είναι να συνεισφέρουμε με τρόπο υπεύθυνο και τεκμηριωμένο στην ενημέρωση επί των Αμυντικών Δαπανών (ΑΔ) των ΕΔ. Το περίγραμμα των θεμάτων περιλαμβάνει: Γενικά, Αμυντικές Δαπάνες στην Ελλάδα, Συγκριτικοί Πίνακες Δαπανών, Οι Προϋπολογισμοί του ΥΕΘΑ του 2015 και 2016, οι Επισημάνσεις και οι Προτάσεις.

* Η Μελέτη αυτή παρουσιάστηκε ως εισήγηση στο Σεμινάριο '  Military Logistics' που συνδιοργάνωσαν οι: Πολεμική Αεροπορία, Σ.Α.Σ.Ι. και ΕΛΙΣΜΕ στις 18&19 Μαΐου στην 128 ΣΕΤΗ (Καβούρι).

Κατεβάστε ΕΔΩ! τη μελέτη!

 

 

9/6/2016. Ο Πολιτισμός ως Παράγοντας Ισχύος του Ελληνισμού.

on Thursday, 09 June 2016. Posted in Μελέτες

Γράφει ο Δημήτριος Κουτρουμάνης, Υποστράτηγος ε.α., Αναπλ. Μέλος ΔΣ ΕΛΙΣΜΕ

9/6/2016. Ο Πολιτισμός ως Παράγοντας Ισχύος του Ελληνισμού.

Ορισμός της Ήπιας Ισχύος.
Ορισμός της Ήπιας Ισχύος είναι μια έννοια που αναπτύχθηκε από τον Joseph Nye του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ για να περιγράψει την ικανότητα να προσελκύσει.  Δεν βασίζεται στον εξαναγκασμό, δεν σχετίζεται με τη  χρήση βίας ή στο να δώσει  χρήματα ως μέσο πειθούς . Τα τελευταία χρόνια  ο όρος έχει χρησιμοποιηθεί για τον επηρεασμό της κοινής γνώμης, την αλλαγή της κοινωνικής στάσης μέσω σχετικά λιγότερο διαφανών διαδικασιών και την άσκηση πίεσης μέσω ισχυρών και μη πολιτικών οργανώσεων.

ΕΔΩ! η συνέχεια της ενδιαφέρουσας μελέτης.

30/5/2016. ΑΜΥΝΤΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ:' ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑΣ – ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ – ΕΓΧΩΡΙΑΣ ΑΜΥΝΤΙΚΗΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ' και 'ΟΡΑΜΑ ΚΑΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ- ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΠΛΑΝΟΥ ΔΡΑΣΗΣ'

on Monday, 30 May 2016. Posted in Μελέτες

Συντάκτες : Θεόδωρος Γιαννιτσόπουλος, Αντιπτέραρχος ε.α. ΠΑ, Μέλος ΕΛΙΣΜΕ και ΣΑΣΙ - Κωνσταντίνος Τατάρογλου, Σμήναρχος ε.α. ΠΑ

30/5/2016. ΑΜΥΝΤΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ:' ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑΣ – ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ – ΕΓΧΩΡΙΑΣ ΑΜΥΝΤΙΚΗΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ' και 'ΟΡΑΜΑ ΚΑΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ- ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΠΛΑΝΟΥ ΔΡΑΣΗΣ'

Εδώ παρουσιάζεται η παρούσα κατάσταση και οι τάσεις στο χώρο της παγκόσμιας αμυντικής βιομηχανίας, η παρούσα κατάσταση στην Ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία,  οι τρωτότητες και οι αδυναμίες των αμυντικών βιομηχανιών στο διεθνές περιβάλλον, οι διεθνείς τάσεις των αμυντικών βιομηχανιών και οι ευκαιρίες.

1. Ανάλυση της Ευρωπαϊκής Αμυντικής Βιομηχανίας
1.1. Η Παρούσα Κατάσταση στο Χώρο της Ευρωπαϊκής Αμυντικής Βιομηχανίας ( Ευρωπαϊκή Αμυντική Τεχνολογική και Βιομηχανική Βάση (EDTIB))
1.1.1 Ορισμός – Καταγραφή της ΕΑΤΒΒ
Θα παραθέσουμε τον ορισμό της Αμυντικής Τεχνολογικής και Βιομηχανικής Βάσης (ΑΤΒΒ), διευκρινίζοντας ότι δεν έχει προς το παρόν συμφωνηθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο ένας κοινός ορισμός των ευρωπαϊκών αμυντικών βιομηχανιών που απαρτίζουν την ΕΑΤΒΒ, ή των κριτηρίων που αυτές θα πρέπει να πληρούν για να συμπεριληφθούν σε αυτή.
1.1.2. Θα παρατεθεί το ισχύον Στρατηγικό - Πολιτικό Πλαίσιο ανά κύριο ευρωπαϊκό φορέα και ειδικότερα:
Ευρωπαϊκός Οργανισμός Άμυνας (ΕΟΑ)
Θα παρουσιαστεί η Στρατηγική για την ΕΑΤΒΒ (EDTIB Strategy) που υιοθετήθηκε το 2007 στα πλαίσια του ΕΟΑ, καθώς και οι κυριότεροι στόχοι της.
Ευρωπαϊκό Συμβούλιο
Θα αναφερθούν οι αποφάσεις του Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Δεκεμβρίου 2013 , για την ΕΑΤΒΒ.
Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Θα παρουσιαστεί η Οδηγία 2009/81/ΕΚ καθώς και οι (αιτιολογικές) σκέψεις συναφείς με την ΕΑΤΒΒ στις οποίες αυτή βασίστηκε.
ΝΑΤΟ
Τέλος, στη δήλωση της Συνόδου Κορυφής του Σεπτεμβρίου 2014, το ΝΑΤΟ υπογράμμισε ότι μια ισχυρή αμυντική βιομηχανία σε ολόκληρη τη Συμμαχία, συμπεριλαμβανομένης μιας ισχυρής αμυντικής ευρωπαϊκής βιομηχανίας, μεγαλύτερης αμυντικής βιομηχανικής συνεργασίας εντός της Ευρώπης, καθώς και συνεργασία της Ευρώπης με πέρα από τον Ατλαντικό (ΗΠΑ), παραμένουν ουσιώδη για την παροχή των απαιτούμενων αμυντικών ικανοτήτων της Συμμαχίας.
1.1.3 Θα αναλυθεί η Παρούσα Κατάσταση, ειδικά σε ότι αφορά τους μηχανισμούς που αναφέρθηκαν στο στρατηγικό – πολιτικό πλαίσιο.
Θα αναλυθούν παράγοντες που έχουν επηρεάσει τα τελευταία χρόνια τις ευρωπαϊκές αμυντικές βιομηχανίες, όπως η μείωση των Αμυντικών Δαπανών. Θα παρουσιαστούν στοιχεία για την Ανταγωνιστικότητα της ΕΑΤΒΒ και τη σημασία των Επενδύσεων σε Έρευνα και Τεχνολογία. Θα αναλυθεί το πλαίσιο στις Δημόσιες Προμήθειες σε σχέση με την  EATBΒ, με ειδική αναφορά στις προβλέψεις Οδηγίας 2009/81/ΕΚ για Υπεργολαβία. Τέλος, θα αναλυθούν τομείς όπως ο Κυβερνητικός Έλεγχος – Ιδιοκτησία, καθώς και τα Βιομηχανικά Κέντρα Αριστείας σχετικά με την Άμυνα στην Ευρώπη
1.2. ΤΑΣΕΙΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΩΝ
Θα παρουσιαστούν οι τάσεις των ευρωπαϊκών αμυντικών βιομηχανιών, καθώς και οι δράσεις αυτών σε ότι αφορά τη Βιομηχανική Ενοποίηση και Αναδιάρθρωση. Θα συζητηθεί η αναζήτηση από τη βιομηχανία εναλλακτικών λύσεων όπως Μετάβαση από την Παροχή Εξοπλισμού στην Παροχή Υπηρεσιών, όπως και η Τάση για Ανάπτυξη Δραστηριοτήτων σε άλλους Τομείς της Αγοράς, Τέλος θα παρουσιαστεί η κατάσταση στις Ευρωπαϊκές Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (ΜΜΕ) που σχετίζονται με την άμυνα.
1.3 ΤΡΩΤΟΤΗΤΕΣ-ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΩΝ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΩΝ
Θα αναλυθούν οι τρωτότητες και αδυναμίες των ευρωπαϊκών αμυντικών βιομηχανιών, ειδικά σε θέματα όπως ο Ανταγωνισμός Ευρωπαϊκών Εταιρειών στην Παγκόσμια Αγορά και η Ικανότητα της Ευρώπης να Σχεδιάζει και Παράγει Πολύπλοκα Συστήματα, παρουσιάζοντας και στοιχεία για τη Γήρανση του Εργατικού δυναμικού καθώς και την Εξάρτηση από Τρίτες Χώρες.
1.4. ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ
Θα επισημανθεί η σημασία των επενδυτικών αποφάσεων των κρατών για το μέλλον της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας. Θα αναφερθούν παραδείγματα τομέων που παρουσιάζουν μελλοντικά ευκαιρίες για την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία, καθώς και δραστηριότητες outsourcing σε σχέση με επισκευή, συντήρηση και logistics αμυντικών συστημάτων, σχεδιασμό επιμέρους υποσυστημάτων και εκστρατευτικές επιχειρήσεις της ΕΕ στα πλαίσια της ΚΠΑΑ.

2. Η Εγχώρια Αμυντική Βιομηχανία.
Εδώ παρουσιάζονται και αναλύονται: η παρούσα κατάσταση, οι απειλές για την εγχώρια αμυντική βιομηχανία, οι αδυναμίες για την εγχώρια αμυντική βιομηχανία, οι ευκαιρίες της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας (όπως η προοπτική εξωστρέφειας της βιομηχανίας, η διεύρυνση της «παραδοσιακής» αμυντικής βιομηχανίας στον τομέα της Ασφάλειας, η κατάλληλη εκμετάλλευση των δυνατοτήτων που παρέχει η κοινοτική Οδηγίας 2009/81/ΕΚ, η επίκληση του άρθρου 346 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ) και η ενεργή συμμετοχή σε διακρατικά προγράμματα), τα δυνατά σημεία (όπως: η αποκτηθείσα εμπειρία, το συγκριτικό πλεονέκτημα που προκύπτει για τη χώρα μας ως μέλος του ΝΑΤΟ και της ΕΕ και το χαμηλό εργασιακό κόστος).
3. Το όραμα και οι στρατηγικοί στόχοι.
Το όραμα είναι η δημιουργία και διατήρησης μιας εγχώριας αμυντικής αναπτυξιακής και βιομηχανικής βάσης, ανταγωνιστικής και εξωστρεφούς, προσανατολισμένης στην εκπλήρωση των ιδιαίτερων απαιτήσεων των Ελληνικών ΕΔ, με εκμετάλλευση των ευκαιριών που παρουσιάζονται στις αναδυόμενες ξένες αγορές και στην ευρύτερη διεθνή αγορά, και ταυτόχρονη ανάληψη πρωταγωνιστικού ρόλου στην ανάπτυξη της Ευρωπαϊκής και Τεχνολογικής Βιομηχανικής Βάσης. Οι στρατηγικοί τομείς άμυνας και ασφάλειας είναι: η ασφάλεια εφοδιασμού, η επιχειρησιακή αυτονομία των ΕΔ η κάλυψη των αναγκών που υπάρχουν σε περιόδους κρίσης, επιστράτευσης ή πολέμου. Στρατηγικοί στόχοι είναι η ενεργή Ελληνική συμβολή στη διαμόρφωση της Ενιαίας Ευρωπαϊκής Τεχνολογικής − Βιομηχανικής Βάσης, στο πλαίσιο βελτίωσης του τρίπτυχου ανταγωνιστικότητα-δεξιότητες-παραγωγικό δυναμικό καθώς και η διείσδυση της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας στη διεθνή αγορά με ταυτόχρονη βελτίωση των οικονομικών της αποτελεσμάτων.
4. Οι κρίσιμοι τεχνολογικοί τομείς.
Λαμβάνοντας υπόψη τις προβλέψεις της Πολιτικής Εθνικής Άμυνας αλλά και αυτές της Δομής Δυνάμεων, οι κρίσιμοι τεχνολογικοί τομείς απαραίτητοι για την ασφάλεια της χώρας είναι η διαχείριση στρατιωτικών πληροφοριών, η κυβερνοάμυνα, οι επικοινωνίες τα ολοκληρωμένα συστήματα επιτήρησης – ελέγχου (C4I), η εν-συνεχεία υποστήριξη Οπλικών Συστημάτων και μέσων των ΕΔ, τα έργα διττής χρήσης (πχ εγγειοβελτιωτικά έργα που λειτουργούν αναπτυξιακά και ταυτόχρονα προσφέρουν σημαντικές αμυντικές υπηρεσίες) και η Επαύξηση Δυνατοτήτων Δυνάμεων Άμεσης Επέμβασης.   
5. Η ανάπτυξη ενός πλάνου δράσης.
Το πλάνο περιλαμβάνει  βιομηχανικές επενδύσεις για την άμυνα, ασφάλεια και ανάπτυξη (όπως: συντήρηση αµυντικών υλικών και συστηµάτων από την Εγχώρια Αµυντική Βιοµηχανία, προµήθεια προϊόντων που κατασκευάζονται σε υφιστάµενες γραµµές παραγωγής, ανάπτυξη νέων προϊόντων για τις ανάγκες του ΥΠΕΘΑ, ασφάλεια Εφοδιασμού (όπως: μελέτες, ειδικοί όροι σε προγράμματα προμηθειών, εφαρμογή του Άρθρου 346 ΣΛΕΕ, υλοποίηση Συμβάσεων Εν Συνεχεία Υποστήριξης, εκμετάλλευση δυνατοτήτων θεσμικού πλαισίου για την Ασφάλεια Πληροφοριών και αξιοποίηση εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας για την Ασφάλεια Πληροφοριών), Βιομηχανική συνεργασία - εξαιρέσεις του ν. 3978 / 2011 και τέλος την έρευνα και την ανάπτυξη ως Βασικός Πυλώνας  για την Ασφάλεια και την Άµυνα.
6.Συμπεράσματα – Προτάσεις για την Εγχώρια Αμυντική Βιομηχανία
Στη Δυτική και Κεντρική Ευρώπη, τα μέτρα λιτότητας αποτέλεσαν την κύρια αιτία μείωσης των στρατιωτικών δαπανών. Οι περικοπές στον προϋπολογισμό των ευρωπαϊκών χωρών έχουν επηρεάσει αρνητικά τις ευρωπαϊκές αμυντικές βιομηχανίες της Ευρώπης, οι οποίες κατά μεγάλο βαθμό στηρίζονται σε χώρες της ΕΕ.

Η σταδιακή διαμόρφωση μιας ευρωπαϊκής αγοράς αμυντικού εξοπλισμού είναι αναγκαία προκειμένου να ενισχυθεί η αμυντική βιομηχανική και τεχνολογική βάση στην Ευρώπη και να αναπτυχθούν οι στρατιωτικές δυνατότητες που είναι απαραίτητες για την υλοποίηση της ευρωπαϊκής πολιτικής ασφάλειας και άμυνας.
    Οι επιχειρήσεις αμυντικής βιομηχανίας πρέπει να λάβουν μέτρα όπως:
    (1) Επιδίωξη για περαιτέρω εξειδίκευση
    (2) Συμμετοχή σε συνεργατικά σχήματα
    (3) Έμφαση σε τεχνολογίες αιχμής και παραγωγής καινοτόμων προϊόντων.   
    (4) Μείωση του προσωπικού και της συγχώνευση εταιρειών.

Οι κυβερνήσεις πρέπει να χρησιμοποιούν στρατηγικές για την ενίσχυση των Αμυντικών Βιομηχανιών τους εκτός των εγχώριων αγορών τους, όπως:

    (1) Την άμεση κυβερνητική προώθησης των εξαγωγών αμυντικού υλικού.
    (2) Την υποστήριξη για μείωση του κόστους παραγωγής.
    (3) Την εφαρμογή πολιτικών για την τόνωση της απασχόληση.

Λαμβάνοντας υπόψη τις προβλέψεις της Πολιτικής Εθνικής Άμυνας αλλά και αυτές της Δομής Δυνάμεων, οι κρίσιμοι τεχνολογικοί τομείς που κρίνονται απαραίτητοι για την ασφάλεια της χώρας είναι οι παρακάτω:
    (1) Διαχείριση Στρατιωτικών πληροφοριών.
    (2) Κυβερνοάμυνα.
    (3) Επικοινωνίες.
    (4) Ολοκληρωμένα συστήματα επιτήρησης – ελέγχου (C4I)
    (5) Εν συνεχεία υποστήριξη Οπλικών Συστημάτων και μέσων των ΕΔ.
    (6) Έργα διττής χρήσης (πχ εγγειοβελτιωτικά έργα που λειτουργούν αναπτυξιακά και ταυτόχρονα προσφέρουν σημαντικές αμυντικές υπηρεσίες).
    (7) Επαύξηση Δυνατοτήτων Δυνάμεων Άμεσης Επέμβασης.
   
Προτείνουμε την ανάληψη αναπτυξιακών πρωτοβουλιών στο χώρο της άµυνας, οι οποίες στοχεύουν στο µέγιστο επιχειρησιακό όφελος για την Άµυνα και την Ασφάλεια, στη διατήρηση στρατηγικών υποδοµών στη χώρα και στη µέγιστη αναπτυξιακή απόδοση για την οικονοµία και την απασχόληση, κινούνται δε επάνω στους ακόλουθους τρεις (3) άξονες: (1) Συντήρηση Αµυντικών Υλικών και Συστηµάτων από την Εγχώρια Αµυντική Βιοµηχανία, (2) Προµήθεια προϊόντων που κατασκευάζονται σε υφιστάµενες γραµµές παραγωγής και (3) Ανάπτυξη νέων προϊόντων για τις ανάγκες του ΥΠΕΘΑ.   

Ειδικότερα και όσον αφορά στο θέμα " Ασφάλεια Εφοδιασμού και Πληροφοριών προτείνονται τα ακόλουθα:
    (1) Μελέτες για Ασφάλεια Εφοδιασμού.
    (2) Ειδικοί Όροι Ασφάλειας Εφοδιασμού σε προγράμματα προμηθειών.
    (3) Εφαρμογή Άρθρου 346 ΣΛΕΕ για την Ασφάλεια Εφοδιασμού και Πληροφοριών.
    (4) Υλοποίηση Συμβάσεων Εν Συνεχεία Υποστήριξης.
    (5) Εκμετάλλευση δυνατοτήτων θεσμικού πλαισίου για την Ασφάλεια Πληροφοριών   
    (6) Αξιοποίηση εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας για την Ασφάλεια Πληροφοριών.

Επίλογος
Γνωρίζοντας τη σημαντικότητα του θέματος περί της Αμυντικής Βιομηχανίας στην παρούσα κατάσταση της Ελληνικής πραγματικότητας και έχοντας συγκεντρώσει μια εκτεταμένη βάση πληροφοριών και τεχνογνωσίας -όλα τα χρόνια της δουλειάς μας- Στοχεύουμε και φιλοδοξούμε αυτοί οι οποίοι θα παρακολουθήσουν την εισήγηση αυτή μαζί με τις άλλες εισηγήσεις του Σεμιναρίου, να καταλάβουν και κατανοήσουν σε βάθος την παρούσα κατάσταση, δυνατότητες, ευκαιρίες τρωτότητες και μελλοντικές προοπτικές της Αμυντικής Βιομηχανίας σε παγκόσμιο, ευρωπαϊκό και εγχώριο επίπεδο, να εμπεδώσουν, να εφαρμόσουν στην πράξη και να αναπτύξουν περαιτέρω τις βασικές αρχές, τις έννοιες και τα στοιχεία που  θα τους παρουσιαστούν.

* Η Μελέτη αυτή παρουσιάστηκε ως εισήγηση στο Σεμινάριο '  Military Logistics' που συνδιοργάνωσαν οι ΠΑ, Σ.Α.Σ.Ι. και ΕΛΙΣΜΕ στις 18&19 Μαϊου στην 128ΣΕΤΗ (Καβούρι).

Κατεβάστε ΕΔΩ ολόκληρη τη Μελέτη σε μορφή pdf.

25/5/2016. Εργοστασιακή & Τεχνολογική Υποστήριξη στη Π.Α.

on Wednesday, 25 May 2016. Posted in Μελέτες

Γράφειο ο Πέτρος Κυριαφίνης Σμήναρχος (Μ), ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ, ΔΝΤΗΣ ΔΑΥ/Γ6

25/5/2016. Εργοστασιακή & Τεχνολογική Υποστήριξη στη Π.Α.

Η εποχή των πρωτοπόρων: Μια ιδέα γεννιέται (1917-1940)
Η ανάγκη ύπαρξης εργοστασίου αεροπλάνων στη χώρα, καταγράφεται ήδη από το 1917 σε εισήγηση του τότε Υπουργείου Ναυτικών προς την Κυβέρνηση, καθόσον την εποχή εκείνη οι λιγοστές αεροπορικές δυνάμεις ήταν μοιρασμένες σε ρόλο επικουρικό μεταξύ του Στρατού Ξηράς και του Ναυτικού, γράφοντας ένδοξες σελίδες ιστορίας με τις ριψοκίνδυνες επιχειρήσεις τους. Η σχετική μελέτη ανατέθηκε στον Άγγλο μηχανικό John Weston1 της Βρετανικής Αεροπορικής Αποστολής στην Ελλάδα, ενώ ο χώρος που επιλέχτηκε αποτελούσε τμήμα του άλλοτε ζωολογικού κήπου, στο Φαληρικό Δέλτα. Η δυσμενής έκβαση της Μικρασιατικής εκστρατείας καθυστέρησε τις εργασίες κατασκευής οι οποίες τελικά ολοκληρώθηκαν το 1925.

Κατεβάστε ΕΔΩ! την ενδιαφέρουσα Μελέτη.

Αναδημοσίευση από την Αεροπορική Επιθεώρηση της ΠΑ

Το Θέμα ήταν μία από τις 16 εισηγήσεις στο Σεμινάριο Military Logistics (18-19/5/2016) που Συνδιοργάνωσαν οι ΠΑ, Ο Σ.Α.Σ.Ι. και το ΕΛ.Ι.Σ.ΜΕ. στην 128ΣΕΤΗ (Καβούρι).

11/5/2016. Διακρατικές Πωλήσεις Όπλων του 2015: Ελλάδα, Τουρκία και οι ισχυρότερες πελατειακές σχέσεις.

on Wednesday, 11 May 2016. Posted in Μελέτες

Γράφει η Ισμήνη Πάττα,Διδάκτωρ Διεθνούς Πολιτικής Οικονομίας, Μέλος του ΕΛΙΣΜΕ

11/5/2016. Διακρατικές Πωλήσεις Όπλων του 2015: Ελλάδα, Τουρκία και οι ισχυρότερες πελατειακές σχέσεις.

Στο σύνολο των κρατών, παγκοσμίως, 5 ήταν οι μεγαλύτερες εξαγωγικές χώρες όπλων και οπλικών συστημάτων για την περίοδο 2011-15 οι : ΗΠΑ, Ρωσία, Κίνα, Γαλλία και Γερμανία, όπως απεκάλυψε το Διεθνές Ινστιτούτο της Στοκχόλμης για την Ειρήνη (SIPRI). (1)
Ενώ αντίστοιχα, οι 5 μεγαλύτεροι κρατικοί εισαγωγείς ήσαν οι Ινδία, Σαουδική Αραβία, Κίνα, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Αυστραλία. Κι όχι μόνον.
Ο όγκος του διακρατικού εμπορίου όπλων και οπλικών συστημάτων αυξήθηκε την ίδια περίοδο (2011-15) κατά 14% συγκριτικά με την περίοδο 2006-10, σύμφωνα με την αξιόπιστη έρευνα SIPRI. Αλλά η κατανομή του χαρακτηρίστηκε από μείωση των επίσημων ροών όπλων προς την Ευρώπη , ενώ αυξήθηκε προς τη Μέση Ανατολή , Ασία και Αφρική.
Όμως, η συγκέντρωση ισχύος μεταξύ των εξαγωγέων όπλων είναι μεγάλη αφού, το 74% των παγκόσμιων εξαγωγών αφορά, μόνο, τα εξής 5 κράτη: ΗΠΑ, Ρωσία, Κίνα, Γαλλία και Γερμανία. Πάντως, στους 10 μεγαλύτερους εξαγωγείς όπλων ανήκουν και οι 5 χώρες που είναι μόνιμα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ και ταυτόχρονα μέλη του ομίλου χωρών της άτυπης παγκόσμιας διακυβέρνησης G7, καθώς και της οικονομικής αντίστοιχης του ομίλου G20 (Παράρτημα, Table 1, της προαναφερόμενης έρευνας του SIPRI).

ΕΔΩ! η συνέχεια της ενδιαφέρουσας μελέτης!

3/5/2016. ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ: «ΓΕΡΜΑΝΙΑ ΚΑΙ ΒΑΛΚΑΝΙΑ, 1933 – 1941. Η ΑΝΟΔΟΣ ΤΟΥ ΧΙΤΛΕΡ ΣΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ ΚΡΑΤΩΝ»

on Tuesday, 03 May 2016. Posted in Μελέτες

Γράφει ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΤΣΟΜΠΑΝΗΣ – ΝΟΤΙΟΣ

3/5/2016. ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ: «ΓΕΡΜΑΝΙΑ ΚΑΙ ΒΑΛΚΑΝΙΑ, 1933 – 1941. Η ΑΝΟΔΟΣ ΤΟΥ ΧΙΤΛΕΡ ΣΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ ΚΡΑΤΩΝ»

ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ: ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΤΣΟΜΠΑΝΗΣ – ΝΟΤΙΟΣ
ΕΠΙΒΛΕΠΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: ΣΤΡΑΤΟΣ ΔΟΡΔΑΝΑΣ, ΛΕΚΤΟΡΑΣ ΤΒΣ
ΦΛΩΡΙΝΑ 2012
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
ΤΜΗΜΑ ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
«ΣΠΟΥΔΕΣ ΣΤΙΣ ΓΛΩΣΣΕΣ & ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΤΩΝ ΧΩΡΩΝ ΤΗΣ ΝΑ ΕΥΡΩΠΗΣ»
Πρόλογος
Κεφάλαιο Πρώτο: Οι πολιτικές εξελίξεις στα Βαλκάνια την περίοδο 1918 - 1939
Κεφάλαιο Δεύτερο: Οι εσωτερικές πολιτικές εξελίξεις στη Γερμανία την περίοδο 1918 – 1935
α) Από το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου ως την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία
β) Από την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία ως το 1939
Κεφάλαιο Τρίτο: Οι εξωτερικές σχέσεις της Γερμανίας με τα βαλκανικά κράτη την περίοδο 1933 – 1941
α) Οι διμερείς σχέσεις Γερμανίας – Ελλάδας την περίοδο 1933 – 1941
β) Οι διμερείς σχέσεις της Γερμανίας με τα υπόλοιπα βαλκανικά κράτη την περίοδο 1933 – 1941
γ) Το Βαλκανικό Σύμφωνο του 1934 και η γερμανική στάση
Επίλογος
Summary
Βιβλιογραφία-Πηγές

Η συνέχεια ΕΔΩ!

27/4/2016. ΟΙ ΠΑΓΚΟΣΜΙΕΣ ΜΑΚΡΟ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΑΝΙΣΟΡΡΟΠΙΕΣ ΩΣ ΤΡΟΦΟΔΟΤΡΙΕΣ ΤΩΝ ΑΜΥΝΤΙΚΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ ΤΩΝ ΗΠΑ.

on Wednesday, 27 April 2016. Posted in Μελέτες

Γράφει η Ισμήνη Πάττα, PhD, Μέλος του ΕΛΙΣΜΕ

27/4/2016. ΟΙ ΠΑΓΚΟΣΜΙΕΣ ΜΑΚΡΟ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΑΝΙΣΟΡΡΟΠΙΕΣ ΩΣ ΤΡΟΦΟΔΟΤΡΙΕΣ ΤΩΝ ΑΜΥΝΤΙΚΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ ΤΩΝ ΗΠΑ.

Οι ΗΠΑ, παρά τα διπλά τους ελλείμματα κατάφεραν όχι μόνον να ανταποκριθούν στην τρομοκρατική επίθεση της 11/09/2001  επεμβαίνοντας στρατιωτικά στη Μέση Ανατολή το 2003, αλλά και να αυξήσουν τις αμυντικές τους δαπάνες (ως ποσοστό του ΑΕΠ) εν μέσω της κρίσης του 2007/8, παρά τις περαιτέρω απώλειές τους λόγω της κρίσης, και σε ποσοστό μεγαλύτερο των εταίρων τους
(τουλάχιστον μέχρι το 2009).

Επομένως, πώς οι ΗΠΑ χρηματοδότησαν τις αυξημένες στρατιωτικές τους δαπάνες και επιχειρήσεις;

Ο βασικός λόγος που εξηγεί την εξεύρεση πρόσθετων πόρων είναι ο ρόλος του δολαρίου ως διεθνούς αποθεματικού νομίσματος που επιτρέπει σε χώρες πλεονασματικές στο Ισοζύγια Τρεχουσών Συναλλαγών τους να συσσωρεύουν (και) ομόλογα του αμερικανικού δημοσίου.

Ορισμένοι ακαδημαϊκοί και άλλοι διαμορφωτές οικονομικής και διεθνούς πολιτικής είδαν στις παγκόσμιες ανισορροπίες μία βασική (ριζική) αιτία της πρόσφατης χρηματοπιστωτικής κρίσης. Το βασικό τους επιχείρημα σχετίζεται με τη συσσώρευση συναλλαγματικών αποθεμάτων εκ μέρους της Κίνας και το πλεόνασμα του Ισοζυγίου Τρεχουσών Συναλλαγών της, ότι δηλ. τροφοδότησαν τις αγορές των ΗΠΑ με υπερβάλλουσα ρευστότητα.

Το συμπέρασμα του παρόντος κείμενου είναι ότι η συμβολή των παγκόσμιων μακροοικονομικών ανισορροπιών (ιδιαιτέρα μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας) είναι τελικά προς όφελος της «σκληρής ισχύος» των ΗΠΑ.

Η θέση αυτή έρχεται σε αντίθεση με το «προφανές» προγενέστερο λογικό συμπέρασμα, ότι τα ελλείμματα που προκαλούν οι ανισορροπίες θα επηρεάσουν τις αμυντικές δαπάνες, άρα και τις αμυντικές ικανότητες των ΗΠΑ, προς όφελος των νέων ανερχομένων (και πλεονασματικών) δυνάμεων. Υπό αυτό το πρίσμα, θα έπρεπε οι ανερχόμενες αναθεωρητικές δυνάμεις του status quo (πχ Κίνα) να επιδιώκουν την συνέχιση των ανισορροπιών ώστε να επιτύχουν την παγκόσμια ανακατανομή ισχύος σε βάρος των ΗΠΑ. Αντίθετα, στο παρόν κείμενο φαίνεται ότι οι παγκόσμιες ανισορροπίες εξυπηρετούν τελικά τις ΗΠΑ.

Η θέση αυτή δικαιολογείται όταν συνεξετάζεται η παράμετρος της αύξησης της «σκληρής ισχύος» σε περιβάλλον έντονων ελλειμμάτων που πυροδοτούν οι παγκόσμιες μακροοικονομικές ανισορροπίες. Με άλλα λόγια, η διαφορά οφείλεται ότι, πριν η θεώρηση ήταν μόνο οικονομική, ενώ τώρα συνεξετάσθηκε η παράμετρος της ‘σκληρής ισχύος’.

Έτσι, με μία ως επί το πλείστον οικονομική θεώρηση ή έστω γεωοικονομική, η άνοδος της Κίνας φάνηκε να δικαιολογεί ρεαλιστικές ανησυχίες ενός (γενικότερα) επικείμενου ανταγωνισμού ΗΠΑ - Κίνας. Αντίθετα, φωτίζοντας την πηγή των ανεξάντλητων πόρων των αμερικανικών στρατιωτικών δαπανών, οι ανησυχίες ενός σινο-αμερικανικού ευρύτερου ανταγωνισμού μετριάζονται, επειδή οι παγκόσμιες ανισορροπίες δημιουργούν τη βάση πάνω στην οποία θεμελιώνεται η συμπληρωματικότητα των συμφερόντων ΗΠΑ - Κίνας.

Κατεβάστε ΕΔΩ! και διαβάστε την ενδιαφέρουσα μελέτη της Δρ Ισμήνης Πάττα.

22/4/2016, HYBRID WARS: THE INDIRECT ADAPTIVE APPROACH TO REGIME CHANGE

on Friday, 22 April 2016. Posted in Μελέτες

ANDREW KORYBKO, Επιμέλεια Χρύσανθος Χατζηγεωργίου, Ταξχος ε.α. ΠΑ, Μέλος ΕΛΙΣΜΕ

22/4/2016, HYBRID WARS: THE INDIRECT ADAPTIVE APPROACH TO REGIME CHANGE

Moscow
Peoples’ Friendship University of Russia 2015

SUMMARY
Introduction
Chapter 1: Theoretical Contexts
Chapter 2: Color Revolution Application
Chapter 3: Unconventional Warfare Application
Chapter 4: The Bridge
Conclusion 5.1: Limited Forecast
Conclusion 5.2: General Recommendations
Conclusion 5.3: Concluding Thoughts

INTRODUCTION
Introduction: Topical Significance
“Supreme excellence consists in breaking the enemy’s resistance without fighting.”
Over two thousand years ago, the ancient Chinese military strategist Sun Tzu realized that indirect warfare is one of the most efficient ways of fighting an enemy. It allows an opponent to defeat their adversary without directly engaging them, thereby saving themselves the resources that would have to be expended in a direct confrontation. Attacking an enemy indirectly can also bog them down and put them on the defensive, thereby making them vulnerable to other forms of attack. It also carries with it a certain opportunity cost for the defending side, since the time and resources that they spend in dealing with the indirect attack could potentially have been put to better use elsewhere. Besides the tactical advantages, there are also strategic ones as well. There may be certain constraints (e.g. alliances, military parity, etc.) that prevent one entity from directly launching hostilities against another.

Download Here!

20/4/2016. ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ. Κοινή Εξωτερική Πολιτική, Πολιτική Ασφάλειας και Άμυνας (ΚΕΠΠΑΑ): Ελλάδα και ΚΕΠΠΑ

on Wednesday, 20 April 2016. Posted in Μελέτες

Γράφει ο Αχιλλέας Λέλας, Αντιπτέραρχος ε.α., Μέλος του ΕΛΙΣΜΕ

20/4/2016.   ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ. Κοινή  Εξωτερική Πολιτική, Πολιτική Ασφάλειας και Άμυνας (ΚΕΠΠΑΑ): Ελλάδα και ΚΕΠΠΑ

 

1.      ΓΕΝΙΚΑ.
H Ελλάδα υπήρξε ανέκαθεν μεταξύ των χωρών που τάσσονται ένθερμα υπέρ της ανάπτυξης μίας Κοινής Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφάλειας (ΚΕΠΠΑ) για την Ένωση, συμπεριλαμβανομένης της ανάδειξης μιας ευρωπαϊκής ταυτότητας στον τομέα της άμυνας. Στο πλαίσιο αυτό, υποστήριξε καθ' όλη την διάρκεια της εξελικτικής διαδικασίας την ανάγκη ενίσχυσης της Ένωσης με μία αξιόπιστη και ισχυρή εξωτερική πολιτική και πολιτική ασφάλειας, η οποία θα διαθέτει το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο, την συνοχή και συνεκτικότητα, καθώς και τα επιχειρησιακά εργαλεία για την ανάδειξη του ρόλου της Ένωσης στην διεθνή σκηνή.
Η χώρα μας, με σταθερό πνεύμα ευρωπαϊκής αλληλεγγύης, συμμετέχει στις πρωτοβουλίες στο πλαίσιο της ΚΕΠΠΑ και συμβάλλει ουσιαστικά στην διαμόρφωση της εξωτερικής πολιτικής της Ένωσης, ιδιαίτερα σε περιοχές του άμεσου γεωγραφικού της περίγυρου (Δ. Βαλκάνια, Μ. Ανατολή, Μεσόγειος, Καύκασος), με στόχο την εξάλειψη των υφιστάμενων εστιών συγκρούσεων, την εμπέδωση της ειρήνης και ασφάλειας, την ανάπτυξη σχέσεων καλής γειτονίας και την δημιουργία συνθηκών βιώσιμης κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης μέσα σε ένα σταθερό περιφερειακό περιβάλλον.
Θεμελιώδες πλαίσιο των διεθνών σχέσεων, όπως αποτυπώνεται στην Ευρωπαϊκή Στρατηγική Ασφαλείας, είναι ο Χάρτης των Η. Ε., ο οποίος απονέμει πρωτεύοντα ρόλο στο Συμβούλιο Ασφαλείας για την διατήρηση της παγκόσμιας ασφάλειας και ειρήνης. Εξίσου σημαντική είναι η δέσμευση των χωρών της Ένωσης στην αρχή της ειρηνικής επίλυσης των διαφορών, ενώ βασικό στόχο τους αποτελεί η ανάπτυξη ενός διεθνούς συστήματος βασισμένου σε συγκεκριμένους κανόνες. Όλα τα ανωτέρω αποτελούν πάγιες θέσεις της χώρας μας.
Η Κοινή Πολιτική Ασφάλειας και Άμυνας (όπως μετονομάστηκε η «Ευρωπαϊκή Πολιτική Ασφάλειας και Άμυνας» με τη Συνθήκη της Λισσαβώνας), αποτελεί τον επιχειρησιακό βραχίονα της ΚΕΠΠΑ. Στο πλαίσιο της ΚΠΑΑ, η ΕΕ αποφασίζει την ανάπτυξη αποστολών διαχείρισης κρίσεων, με στρατιωτικά και μη στρατιωτικά μέσα, οι οποίες συμβάλλουν στην υλοποίηση των ευρύτερων στόχων της ΚΕΠΠΑ. Για την Ελλάδα η ΚΠΑΑ αντικατοπτρίζει μία θεμελιώδη παράμετρο της συμμετοχής της στην Ένωση, εξ αιτίας των προκλήσεων ασφαλείας που αντιμετωπίζει η χώρα, καθώς   η ανάπτυξη της συγκεκριμένης πολιτικής δύναται να συνεισφέρει ουσιώδη ερείσματα στη διασφάλιση της εθνικής της ασφάλειας.

Το άρθρο αυτό έχει γραφεί στα πλαίσια της προετοιμασίας του φακέλου΄Κοινή  Εξωτερική Πολιτική και Πολιτική Ασφάλειας' της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Θα ακολουθήσουν και άλλα άρθρα στην ίδια θεματολογία.

Κατεβάστε ΕΔΩ! και διαβάστε ολόκληρο το άρθρο.

2016-02-27. ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ. Κοινή Εξωτερική Πολιτική, Πολιτική Ασφάλειας και Άμυνας (ΚΕΠΠΑΑ): Γενικά, Συνθήκες, Θεσμικά Όργανα και Πλαίσιο της ΚΕΠΠΑ

on Saturday, 27 February 2016. Posted in Μελέτες

Γράφει ο Αναστάσιος Μπασαράς, Αντιπρόεδρος ΔΣ ΕΛΙΣΜΕ

2016-02-27.   ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ. Κοινή  Εξωτερική Πολιτική, Πολιτική Ασφάλειας και Άμυνας (ΚΕΠΠΑΑ): Γενικά, Συνθήκες, Θεσμικά Όργανα και Πλαίσιο της ΚΕΠΠΑ

1.  Γενικά
1.1.  Η προσέγγιση της Ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης
Η πολυεθνική ολοκλήρωση είναι η εθελούσια ίδρυση, μεταξύ ανεξαρτήτων κρατών, κοινών θεσμικών οργάνων και η σταδιακή ανάπτυξη από αυτά κοινών πολιτικών που επιδιώκουν κοινούς στόχους και εξυπηρετούν κοινά συμφέροντα. Ο πρωταρχικός σκοπός είναι η επίτευξη ειρήνης και ασφάλειας μεταξύ των κρατών μελών καθώς και μεταξύ αυτών και του λοιπού κόσμου.
Η πολυεθνική ολοκλήρωση βασίζεται σε κοινές πολιτικές, οι οποίες αναπτύσσονται  με μια διαδικασία λήψης των αποφάσεων.
Κοινή πολιτική, όσον αφορά τη διαδικασία πολυεθνικής ολοκλήρωσης, είναι ένα σύνολο κανόνων, αποφάσεων, ενεργειών και συμπεριφορών που προτείνονται ή θεσπίζονται από τα κοινά θεσμικά όργανα, τα οποία έχει ιδρύσει μια ομάδα κρατών και που εφαρμόζονται από τα κοινά όργανα και τα κράτη μέλη.

Το άρθρο αυτό έχει γραφεί στα πλαίσια της προετοιμασίας του φακέλου΄Κοινή  Εξωτερική Πολιτική και Πολιτική Ασφάλειας' της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Θα ακολουθήσουν και άλλα άρθρα στην ίδια θεματολογία.

Κατεβάστε ΕΔΩ! και διαβάστε ολόκληρο το άρθρο.

2016-02-22. Το Εύρος της Αιγιαλίτιδα ζώνης της Ελλάδος και η Ελληνικότητα των Αμφισβητούμενων από την Τουρκία Νήσων του Αιγαίου

on Tuesday, 23 February 2016. Posted in Μελέτες

Πλωτάρχης Γεώργιος Χρυσοχού ΠΝ, Διδάκτωρ Γεωπολιτικής και Διεθνούς Δικαίου Πανεπιστημίου Αιγαίου, Μέλος ΕΛΙΣΜΕ

2016-02-22. Το Εύρος της Αιγιαλίτιδα ζώνης της Ελλάδος και η Ελληνικότητα των Αμφισβητούμενων από την Τουρκία Νήσων του Αιγαίου

1.    Εισαγωγή
Η άμεση έκδοση NOTAM (Notice to Airmen) από τις τουρκικές αρχές έρευνας-διάσωσης για την από πλευρά τους συντονισμό των επιχειρήσεων διάσωσης αμέσως μετά το τραγικό γεγονός της πτώσης του ελικοπτέρου του Πολεμικού Ναυτικού μας στην νήσο Κίναρο, καθώς και η ταυτόχρονη σχεδόν έκδοση και τουρκικής προαγγελίας μέσω NAVTEX (Navigational Telex) για την πραγματοποίηση ερευνών από τουρκικό ερευνητικό πλοίο στα διεθνή ύδατα ανάμεσα στην Εύβοια, τη Σκύρο και τα Ψαρά,  απέδειξε περίτρανα για ακόμα μια φορά τη διαρκή στρατηγική επιδίωξη της Τουρκίας για «έλεγχο» σχεδόν του μισού Αιγαίου. Εν λόγω επιδίωξη δεν αφορά αποκλειστικά στα θέματα έρευνας-διάσωσης, αλλά συνδέεται και με την εκμετάλλευση του φυσικού πλούτου της θάλασσας και του βυθού αυτής εντός των ορίων της συγκεκριμένης διεκδικούμενης από πλευράς τους περιοχής της ελληνικής υφαλοκρηπίδας.

Πέραν αυτού όμως, τα δημοσιεύματα στον ελληνικό έντυπο και διαδικτυακό τύπο εστίασαν στο γεγονός ότι και η Κίναρος, μαζί με τις παρακείμενες νήσους αυτής, συμπεριλαμβάνεται στην ομάδα εκείνη των μικρονήσων και βραχονησίδων του ανατολικού Αιγαίου για τις οποίες η Τουρκία προσπαθεί σταδιακά να καθιερώσει ένα καθεστώς αμφισβήτησης της εθνικής κυριαρχίας (θεωρία «γκρίζων ζωνών»), κάτι το οποίο έμπρακτα άρχισε να εκδηλώνεται από την κρίση των Ιμίων του 1996.  Επιπλέον το γνωστό θέμα του casus belli (αιτία/αφορμή για πόλεμο) που προβάλλεται έντονα την τελευταία εικοσαετία από την τουρκική πλευρά σε περίπτωση αύξησης από την Ελλάδα των χωρικών της υδάτων  από τα 6 στα 12 ναυτικά μίλια (νμ),  καθιστά το πλαίσιο των τουρκικών διεκδικήσεων πολυσύνθετο και εμφανώς συνδεδεμένο με την πάγια τακτική της Τουρκίας για δημιουργία διαρκώς αυξανόμενων κατηγοριών διαφορών, ώστε να μεγιστοποιήσει την πιθανότητα κέρδους προς υποστήριξη της αναθεωρητικής νέο-οθωμανικής της πολιτικής.

Κατεβάστε ΕΔΩ! ολόκληρη τη μελέτη!

2016-02-13. Η Αμερικανική Προσέγγιση της Ευρωπαϊκής Αμυντικής Ταυτότητας.

on Saturday, 13 February 2016. Posted in Μελέτες

Γράφει ο Δρ Χρήστος Ζιώγας, Συνεργάτης του ΕΛΙΣΜΕ

2016-02-13. Η Αμερικανική Προσέγγιση  της Ευρωπαϊκής Αμυντικής Ταυτότητας.

Η Αμερικανική προσέγγιση των Διεθνών Σχέσεων

Η ενσωμάτωση των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής στο διεθνές γίγνεσθαι δρομολογήθηκε τον 19ο αιώνα, εντάθηκε κατά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και ολοκληρώθηκε μετά το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Η αμερικάνική εξωτερική πολιτική, διέπεται από έντονα ιδεαλιστικά χαρακτηριστικά , απολήξεις των διαδικασιών δημιουργίας του αμερικανικού κράτους-έθνους.

Κατεβάστε ΕΔΩ! και διαβάστε το εξαιρετικό άρθρο του δρ Χρήστου Ζιώγα.

Το άρθρο αυτό έχει γραφεί στα πλαίσια της προετοιμασίας του φακέλου΄Κοινή  Εξωτερική Πολιτική και Πολιτική Ασφάλειας' της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Τα περιεχόμενά του είναι:

Η Αμερικανική προσέγγιση των Διεθνών Σχέσεων

Η Στρατηγική Σύζευξη του Ατλαντικού

Βασικά χαρακτηριστικά και αδυναμίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Ατλαντιστές vs Ευρωπαϊστές

Γενική αποτίμηση

Θα ακολουθήσουν και άλλα άρθρα στην ίδια θεματολογία.

 

 



<<  1 2 3 [45  >>