Η Τεχνική αναβάθμιση ενός Αεροπορικού στόλου με πλέον σύγχρονα και αποτελεσματικά συστήματα, είναι μία πολύ συνηθισμένη μέθοδος για να κρατηθεί αυτή η αεροπορική δύναμη στο αναγκαίο επίπεδο επιχειρησιακής ικανότητος και αποτελεσματικότητος. Σε αυτό που δεδομένη απειλή υπαγορεύει. Έχει να κάνει , φυσικά, και με τα εκάστοτε διατιθέμενα κονδύλια για εξοπλισμούς, αλλά όχι μόνο με αυτά. Κυρίαρχο στοιχείο είναι η εκτίμηση των αρμοδίων, ότι συγκεκριμένη απειλή μπορεί να αντιμετωπισθεί αποτελεσματικά, αν γίνει σωστά και έγκαιρα αυτή η αναβάθμιση.
Έτσι και στην Χώρα μας, η Π.Α. ζητούσε εδώ και χρόνια, την αναβάθμιση του συνόλου ή του μεγαλύτερου μέρους του στόλου των F-16 που διαθέτει. Αυτή ήταν φαίνεται η κατάληξη σχετικής μελέτης, που υποθέτουμε ότι έχει γίνει, και στην οποία, είναι βέβαιο ότι θα είχαν ληφθεί υπόψη όλοι οι παράγοντες για τη διατήρηση της αναγκαίας και ικανής Αεροπορικής Ισχύος.
Η φασαρία που γίνεται τις τελευταίες ημέρες για το οικονομικό ύψος, για το τελικό κόστος αυτής της αναγκαίας αναβάθμισης, δεν είναι το πρωτεύον, κατά την άποψη μας. Ή τουλάχιστον από μόνο του δεν δίνει την πλήρη εικόνα. Ενδέχεται δε να οδηγήσει και σε λάθη προκειμένου να υπηρετηθούν πολιτικές (ίσως κομματικές) ανάγκες, από ένα θέμα που είναι καθαρά τεχνικό και άκρως επιχειρησιακό και που αφορά την Εθνική μας Άμυνα. Θα ήταν πλήρης η κριτική και μαζί η αναζήτηση απαντήσεων, αν μαζί με το κόστος έμπαινε και το επιχειρησιακό, το αμυντικό κέρδος από την αναβάθμιση. Αν δηλαδή οι υπεύθυνοι αγοράζουν, με τα χρήματα που η Πατρίδα και ο Λαός μπορεί αυτή τη στιγμή να διαθέσει, αυτά που η άμυνα έχει ανάγκη και όχι ότι μας δίνουν αυτοί που πουλάνε και με τον τρόπο που θέλουν.
Η όλη συζήτηση για το κόστος του προγράμματος έφερε τους αρμόδιους στην ανάγκη να δηλώσουν και να δεσμευθούν ότι εμείς θα διαθέσουμε μόνο 1,1 δις ευρώ. Εκτίμηση μας είναι ότι σε ανάλογα προγράμματα που οι διαπραγματεύσεις είναι μπροστά, δεν ξεκινάς με το εγώ έχω τόσα… τι μου δίνεις; Και οι ερωτήσεις μετά συνεχίζονται, πιεστικές, για τον αριθμό των αεροσκαφών που θα τροποποιηθούν με αυτά τα χρήματα. Θα έπρεπε να γνωρίζουν ότι η Π.Α. δεν διαθέτει τον ίδιο τύπο F-16, αφού οι παραγγελίες ήταν σπαστές, όχι με ευθύνη της Π.Α. Έτσι υπάρχουν τέσσερα “Peace Xenia”’. To I, το ΙΙ, το ΙΙΙ, και το IV. Είναι αναμενόμενο και λογικό η αναβάθμιση ενός αεροσκάφους από το ΙΙ και ενός από το IV , να μην έχει το ίδιο κόστος, αφού το τελευταίο μάλλον ήδη διαθέτει κάποια από τα συστήματα που περιλαμβάνονται στο νέο, κοινό, ‘’κοστούμι’’. Αυτό απλά σημαίνει ότι η σταθερή και αμετακίνητη οροφή χρήματος μπορεί να μη επαρκεί για όλα τα αεροσκάφη των ΙΙ και ΙΙΙ και να επαρκεί για αυτά του ΙΙΙ και IV ή αυτά του ΙΙ και IV. Η αμετακίνητη οικονομική οροφή θα βάλει σε δίλημμα τους έχοντες την ευθύνη να επιλύσουν την εξίσωση για το ποία επιλογή, σε αριθμό και τύπο, είναι η πλέον επιχειρησιακά και εθνικά κατάλληλη. Έτσι οι διαπραγματεύσεις με την εταιρεία ή τις εταιρείες δεν θα ξεκινήσουν ισοβαρείς, αφού αυτές ήδη γνωρίζουν τον βασικό και αμετακίνητο παράγοντα του κόστους.
Το δεύτερο στοιχείο που έχει εμπλακεί στις δημόσιες συζητήσεις είναι αν στους βασικούς λόγους της αναβάθμισης είναι και η αντιμετώπιση των F-35 JSF, που σύντομα θα διαθέτει η Τουρκία, ως συμμετέχουσα στην παραγωγή του. Η απάντηση και σε αυτό το ερώτημα είναι στο τι μπορώ να αγοράσω με 1,1 δις ευρώ και σε τι αριθμούς. Το “αόρατο” του F-35 επιτυγχάνεται με δύο βασικούς τρόπους, όταν αυτό εισέρχεται σε περιοχή επιχειρήσεων.
Με το σχήμα και τα υλικά επίστρωσης του σκάφους και…
με την ΜΗ εκπομπή ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας (Radar, κλπ.).
…Επιτυγχάνει δε την αποστολή του εναντίον στόχων αέρος, αλλά και εδάφους, κάνοντας χρήση κυρίως συστημάτων παθητικής ανίχνευσης συγκεκριμένης ακτινοβολίας, αλλά και συστήματα νυκτερινής όρασης. Συστήματα InfraRed Search and Track (IRST), LANTIRN, κλπ. Η Εταιρεία που το σχεδίασε και το κατασκευάζει, η L.M. είναι από αυτές που ήδη έχουν και διαθέτουν ανάλογα συστήματα IRST και σε έκδοση Pod (Legion Pod), πιστοποιημένα στα F-16 και F-15C, χωρίς κανένα πρόβλημα παρεμβολής (interference) στα ήδη υπάρχοντα συστήματα τους, όπως η ίδια λέει στην σχετική ιστοσελίδα. Πρόσφατα δε κέρδισε διαγωνισμό της USAF για αγορά και εγκατάσταση πάνω από 100 Legion Pod στα F-15C, το 2018.
Είναι αλήθεια πως ότι πληρώνεις αυτό παίρνεις. Δεν γίνεται με συγκεκριμένο και παγιωμένο ύψος κεφαλαίου να αποκτήσεις όλα όσα έχεις ανάγκη ή επιθυμείς.
Αντιπτέραρχος (Ι) ε.α Ευάγγελος Γεωργούσης