ΕΛΙΣΜΕ

Η ΚΡΙΣΙΜΗ ΔΙΕΤΙΑ 2022 – 2023

Η ΚΡΙΣΙΜΗ ΔΙΕΤΙΑ 2022 – 2023

Όλα δείχνουν ότι τα έτη 2022 και 2023 θα αποτελέσουν περίοδο υψηλής επικινδυνότητος για την ευρύτερη περιοχή εθνικού ενδιαφέροντος, λόγω σειράς μεταβλητών οι οποίες καθιστούν το γεωπολιτικό τοπίο ρευστό και λιγότερο προβλέψιμο.  

Η διαχρονική τουρκική  αναθεωρητική πολιτική σε βάρος της Ελλάδος και της Κύπρου και το διαρκώς επιδεινούμενο εσωτερικό τοπίο στην Τουρκία (πολιτικό, οικονομικό, κοινωνικό) σε συνδυασμό με την τρέχουσα υλική στρατιωτική ανισορροπία Ελλάδος – Τουρκίας (θα εξομαλυνθεί σε σημαντικό βαθμό μετά το 2026), πιθανόν να θέσει την Τουρκία στον πειρασμό να προκαλέσει, με σειρά προκλήσεων, διακρατική κρίση ή και τετελεσμένα σε Ελλάδα ή και την Κύπρο. Με τον τρόπο αυτό ο Πρόεδρος Ερντογάν θα ικανοποιούσε διαχρονικά επεκτατικά τουρκικά σχέδια, θα επετύγχανε ανατροπή των αρνητικών δημοσκοπήσεων και θα βάδιζε προς τις εκλογές με κυρίαρχο θέμα την εξωτερική πολιτική αντί της οικονομίας.

Στην ιεράρχηση εθνικών προτεραιοτήτων, για το επόμενο διάστημα, το προβάδισμα έχει το Κυπριακό. Η προάσπιση της Κύπρου πέρα από ηθική και νομική υποχρέωση αποτελεί ζωτικό εθνικό συμφέρον. Η αποσόβηση κινδύνων αλλά και η διεκδίκηση πλήρους ενασκήσεως της εθνικής κυριαρχίας και των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων δίχως αστερίσκους, επιτάσσει εγρήγορση, πρωτοβουλίες και δράση στις ακόλουθες κατευθύνσεις:

  1. Ταχεία αξιοποίηση αμυντικών συμμαχιών με Γαλλία, ΗΠΑ και ΗΑΕ. Διατήρηση και επαύξηση στρατηγικής συνεργασίας με Ισραήλ, Αίγυπτο και άλλα Αραβικά κράτη.
  2. Ενεργός διπλωματική εμπλοκή σε Λιβύη και Βαλκάνια. Καθορισμός «κόκκινων γραμμών».
  3. Καθορισμός σειράς όρων και προϋποθέσεων προ ενάρξεως διαπραγματεύσεων προς επίλυση του Κυπριακού στην βάση Διζωνικής Δικοινοτικής Ομοσπονδίας (ΔΔΟ). Διαφορετικά η βάση της ΔΔΟ θα οδηγήσει σε μη βιώσιμη λύση τύπου «Ανάν». Σε κάθε περίπτωση εάν η Τουρκία προβεί σε χρήση βίας στην μεγαλόνησο, η Ελλάς και Κύπρος θα πρέπει να είναι προετοιμασμένες για δυναμική αποκατάσταση του Διεθνούς Δικαίου.   
  4. Ταχεία υλοποίηση εξοπλιστικού προγράμματος. Υψηλή διαθεσιμότητα και αναβάθμιση υφισταμένου υλικού. Επιπρόσθετος άμεσος και «φθηνός» εξοπλισμός για απόκτηση δυνατότητος ασυμμέτρου καταστρεπτικού αποτελέσματος, με εκμετάλλευση της γεωγραφίας και σύγχρονης τεχνολογίας (ταχεία κάλυψη κενών στρατιωτικής αποτροπής). «Έξυπνη» και άμεση επέκταση του εξοπλισμού της Κύπρου.
  5. Έμπρακτη και ξεκάθαρη πολιτική βούληση αξιοποιήσεως των υποθαλασσίων κοιτασμάτων υδρογονανθράκων (δεν αναιρείται με αυτό η «πράσινη» ανάπτυξη).
  6. Προετοιμασία πλήρους ενασκήσεως κυριαρχικών δικαιωμάτων (προετοιμασία συμμάχων, χάραξη γραμμών βάσεων, ολοκλήρωση συμφωνίας ΑΟΖ με Αίγυπτο).
  7. Ψύχραιμες αντιδράσεις έναντι τουρκικών προκλήσεων (δεν συρόμεθα στις πρωτοβουλίες «παγίδα» του αντιπάλου αλλά εμείς επιλέγουμε τόπο και χρόνο αναμετρήσεως, εάν απαιτείται). Ταυτόχρονα η πολιτική η ηγεσία θα πρέπει να καθορίσει σαφείς και όχι γενικόλογες «κόκκινες γραμμές», ενώ παράλληλα η Τουρκία (και κάθε σύμμαχός μας) θα πρέπει να πεισθεί για την ελληνική πολιτική βούληση χρησιμοποιήσεως των ΕΔ σε περίπτωση παραβιάσεως αυτών.

Για το σύνολο των προαναφερθέντων απαιτείται πολιτική σύμπνοια, τουλάχιστον από τα κόμματα εξουσίας. Η Ιστορία διδάσκει ότι η επικράτηση της κομματικής ιδιοτέλειας οδηγεί την χώρα σε εθνικές περιπέτειες. Οι πολιτικοί που ενδιαφέρονται για την αξιοπιστία αλλά και την υστεροφημία τους θα πρέπει να θέτουν εθνικά θέματα εκτός της προεκλογικής ατζέντας. 

                                                          30 – Νοεμβρίου – 2021

                                              Αντιναύαρχος ε.α. Β. Μαρτζούκος ΠΝ

                                                          Επίτιμος Διοικητής ΣΝΔ

                                                          Αντιπρόεδρος ΕΛ.Ι.Σ.ΜΕ.

Αφήστε μια απάντηση