Blog

TO ΝΕΟ ΣΤΕΝΟ Ή ΚΑΝΑΛΙ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ Του Αντιστρατήγου ε.α. Σ. Παναγόπουλου

TO ΝΕΟ ΣΤΕΝΟ Ή ΚΑΝΑΛΙ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ

Του Αντιστρατήγου ε.α. Σ. Παναγόπουλου

Πρόσφατα στον ημερήσιο – εβδομαδιαίο τύπο, περιοδικά που ασχολούνται με την Στρατηγική, Εσωτερικού και Εξωτερικού, προεβλήθη το σχέδιο του Πρωθυπουργού της Τουρκίας Ταγίπ Ερντογάν, για τη δημιουργία μίας νέας Διώρυγας Ναυσιπλοΐας βόρεια του ευρωπαϊκού τμήματος της Κωνσταντινουπόλεως, που θα συνδέει την θάλασσα του Μαρμαρά με τον Εύξεινο Πόντο. Η νέα Διώρυγα θα παρακάμπτει το φυσικό Στενό του Βοσπόρου, που ήδη αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα κυκλοφορίας πλοίων λόγω των αυξανόμενων καθημερινά αναγκών διακινήσεως υλικών, εφοδίων, καυσίμων, επιβατών κ.λ.π. με βαριές οικονομικές επιπτώσεις λόγω των καθυστερήσεων που δημιουργούνται, ενώ τα θέματα ασφαλείας του διάπλου παραμένουν πάντα ανοικτά. Ο νυν πρωθυπουργός της Τουρκίας συνέλαβε την ιδέα αυτή από την εποχή που ήταν Δήμαρχος της Κωνσταντινουπόλεως ενώ το πρώτον αναφέρθηκε σ΄αυτήν το 2008, περιλαμβάνοντας στα πλαίσιά της και την αναμόρφωση της Κωνσταντινουπόλεως, που έτσι θα αποτελείται από τρία τμήματα, ένα βόρεια του νέου Στενού, ένα μεταξύ του νέου και παλαιού (φυσικού) Στενού, δηλαδή μίας τεχνικής νήσου, και ένα στην Ασιατική πλευρά, όπου και θέλει να μεταφέρει την έδρα της νέας νέο-Οθωμανικής πρωτεύουσας. Μέχρι στιγμής δεν είναι γνωστά πολλά από τα στοιχεία του μεγάλου αυτού εγχειρήματος, όπως η ακριβής τοποθεσία, το οικονομικό κόστος και οι πιθανές συμπράξεις για την κατασκευή του για λόγους ασφαλείας. Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, η νέα Διώρυγα θα έχει μήκος (+) χλμ, πλάτος 150 μ. και 25 μ. βάθος. Το υπερφίαλο και πανάκριβο αυτό έργο, που εύστοχα έχει χαρακτηρισθεί ως Φαραωνικής εμπνεύσεως, εφόσον πραγματωθεί είναι βέβαιο ότι αναβαθμίζει την Κωνσταντινούπολη παγκόσμια και τη νέο-οθωμανική Τουρκία και ισχυροποιεί έτι περισσότερο τη θέση της. Κατά πρώτον οι διεθνείς συνθήκες και ιδιαίτερα εκείνη του «Montraix» για τα Στενά, δεν απαγορεύουν την κατασκευή νέας Διώρυγας αρκεί τα προβλεπόμενα για τη διέλευση πλοίων από αυτά (Δαρδανέλια-Βόσπορος) να εφαρμόζονται. Επομένως η φιλόδοξη αυτή κατασκευή δεν ακυρώνει τη συμφωνία, αλλά μέσω αυτής θα επιτραπεί η αύξηση του αριθμού των διερχομένων από το Αιγαίο προς τον Εύξεινο Πόντο πλοίων (και αντιστρόφως), η δυνατότητα χρησιμοποιήσεως μεγαλυτέρου εκτοπίσματος πλοίων και ως εκ τούτου η αύξηση κατά χιλιάδες των τόνων των μεταφερομένων εμπορευμάτων και υδρογονανθράκων. Συνέπεια αυτής της αυξήσεως πιθανόν θα είναι μεγαλύτερος προβληματισμός και πιθανόν ακύρωση στην σχεδιαζόμενη ανάπτυξη νέων αγωγών υδρογονανθράκων (π.χ. Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη), καθόσον η κατασκευή και η λειτουργία της Διώρυγας ανοίγει νέα οδό ταχυτέρας μεταφοράς υδρογονανθράκων. Παράλληλα το νέο Στενό θα δημιουργήσει τεράστιο ενδιαφέρον στην γεωπολιτική σκακιέρα διότι είναι δυνατόν να διευκολύνει την έξοδο της Ρωσίας στο Αιγαίο και Μεσόγειο, περισσότερο απ΄ότι τα σημερινά Στενά, αναβαθμίζοντας το ρόλο της Τουρκίας για το ΝΑΤΟ και τις ΗΠΑ. Βέβαια ευρισκόμεθα σε πρώϊμο στάδιο και θα πρέπει να παρακολουθήσουμε από κοντά το θέμα. Σε κάθε περίπτωση η επιτάχυνση του «South Stream» και του Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη δεν θα μας έβλαπτε.

Αφήστε μια απάντηση