Blog

Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΓΙΑ ΝΕΟΥΣ ΑΕΡΟΔΙΑΔΡΟΜΟΥΣ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ ΕΙΝΑΙ ΕΚΤΕΘΕΙΜΕΝΗ ΣΤΟ ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΟ ΟΔΥΝΗΡΗΣ ΕΞΑΠΑΤΗΣΗΣ Του Αντιστρατήγου ε.α. Γ. ΚΟΡΑΚΗ

Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΓΙΑ ΝΕΟΥΣ ΑΕΡΟΔΙΑΔΡΟΜΟΥΣ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ

ΕΙΝΑΙ ΕΚΤΕΘΕΙΜΕΝΗ ΣΤΟ ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΟ ΟΔΥΝΗΡΗΣ ΕΞΑΠΑΤΗΣΗΣ

 

Του Αντιστρατήγου ε.α. Γ. ΚΟΡΑΚΗ

  

            Στις 7 Ιουλίου 2003 προσεκλήθησαν στο Τουρκικό Γενικό Επιτελείο οι Ακόλουθοι Αμύνης και Διπλωματίας των κρατών-μελών του ΝΑΤΟ και τους έγινε ενημέρωση για προβλήματα του Αιγαίου με ιδιαίτερη βαρύτητα τις περιοχές FIR, τα 10 ν.μίλια του εναέριου χώρου μας, τις Στρατιωτικές Ασκήσεις κ.λ.π.

            Οι Τούρκοι με επιλεκτική χρησιμοποίηση κανόνων διεθνούς δικαίου, κανονισμών του ΝΑΤΟ και του ICAO και εκμεταλλευόμενοι δικές μας παραλείψεις υποστήριξαν τις πάγιες θέσεις τους. Σε ότι αφορά το FIR Αθηνών οι Τούρκοι ισχυρίσθηκαν ότι αυτό είναι πλασματικό χωρίς νομική υπόσταση και τούτο διότι η χώρα μας το παρουσιάζει ως σύνορα ενώ η Τουρκία ισχυρίζεται ότι δεν έχουν καθορισθεί τα θαλάσσια σύνορα μεταξύ των δύο χωρών με διεθνή ή διμερή συμφωνία.

            Στην ενημέρωση αυτή οι Τούρκοι καλλιέργησαν εντυπώσεις και «προετοίμασαν» το έδαφος για προώθηση της πολιτικής συνδιαχείρισης του Αιγαίου.

            Η ενημέρωση έγινε επιπρόσθετα ενώ ήταν σε εξέλιξη οι διαπραγματεύσεις που κατέληξαν στην πρόσφατη συμφωνία Ελλάδος-Τουρκίας για τη δημιουργία νέων διεθνών αεροδιαδρόμων στο Αιγαίο με αφορμή την αποσυμφόρηση της εναέριας κυκλοφορίας στην περιοχή κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα.

            Όπως είναι γνωστό το 1984 η χώρα μας προχώρησε μονομερώς στην χάραξη δύο αεροδιαδρόμων (του U60 και L609) που περνούσαν επάνω από τη Λήμνο για να εμποδίσουν την στρατιωτική δραστηριότητα της Τουρκίας κοντά στην Λήμνο. Οι  διάδρομοι αυτοί αντικαταστάθηκαν, με την νέα συμφωνία, με δύο άλλους αεροδιαδρόμους που περνούν και αυτοί επάνω από την Λήμνο τους Ν.127 και Ν.128. Η λεπτομέρεια και το «πονηρό» είναι ότι το ύψος των νέων αεροδιαδρόμων είναι τέτοιο ώστε να αφήνεται από κάτω ο απαιτούμενος «αέρας» ώστε να γίνονται από κάτω ανεμπόδιστα οι Τουρκικές παραβιάσεις του Ελληνικού εναερίου χώρου και οι παραβιάσεις του FIR Αθηνών χωρίς να ενοχλούνται άμεσα τα πολιτικά αεροσκάφη. Η κατάργηση των διαδρόμων U60 και L609 ήταν πάγιο αίτημα των Τούρκων που με τη συμφωνία ικανοποιήθηκε.

            Τα Ελληνοτουρκικά προβλήματα έχουν πολιτικές και νομικές πλευρές και έτσι οφείλουμε να τα αντιμετωπίζουμε. Για την επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων στα 12 ν.μίλια, δικαίωμα που ρητά αναγνωρίζει η Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θαλάσσης, η Τουρκία προβάλλει πολιτικοστρατιωτικό βέτο τονίζοντας ότι αποτελεί αιτία πολέμου η άσκηση του κυριαρχικού μας δικαιώματος. Στην περίπτωση αυτή κυριαρχεί η πολιτική έναντι του νόμου.

            Η πρόσφατη συμφωνία των αεροδιαδρόμων μας οδηγεί στα ζητήματα του FIR που βρίσκονται στην καρδιά της διαμάχης στο Αιγαίο κατά τον Τούρκο Αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Ενόπλων Δυνάμεων Στρατηγό Οζγκιόκ.Η κρισιμότερη πτυχή του FIR Αθηνών είναι το εάν τα στρατιωτικά αεροπλάνα της Τουρκίας είναι ή όχι υποχρεωμένα να υποβάλλουν σχέδια πτήσεως όταν εισέρχονται στο FIR Αθηνών. Εμείς λέμε ναι, και οι Τούρκοι όχι. Η ρύθμιση των αεροδιαδρόμων στο Αιγαίο έγινε στο πλαίσιο του ICAO του διεθνούς οργανισμού που ρυθμίζει όλα τα θέματα που αφορούν τις πτήσεις των πολιτικών αεροσκαφών.  Ο ICAO μαζί με το Eurocontrol δηλαδή το Κέντρο που εδρεύει στις Βρυξέλλες και ρυθμίζει την εναέρια κυκλοφορία στην Ευρώπη έχουν εκδώσει από διετίας ένα γενικό κανονισμό για την εναέρια κυκλοφορία.. Στο εγχειρίδιο αυτό καθορίζεται ότι ΜΟΝΟ τα πολιτικά αεροσκάφη υποχρεούνται να υποβάλουν σχέδια πτήσεως, ενώ τα στρατιωτικά εξαιρούνται. Δηλαδή η θέση της Τουρκίας. Το εγχειρίδιο αυτό το αποδέχθηκε η χώρα μας χωρίς καμία αντίρρηση ή επιφύλαξη.

            Ήξερε λοιπόν ο Τούρκος Στρατηγός που έκανε την ενημέρωση στους ξένους διπλωμάτες και στρατιωτικούς ακολούθους τι έλεγε και γιατί επέλεξε το κομμάτι της Λευκής Βίβλου που αναφέρεται στα θέματα του FIR Αθηνών γιατί είχε διεθνή υποστήριξη σε κάποιες θέσεις της με δεδομένη την ελληνική υποχώρηση.

            Η άποψη που καλλιεργείται ότι όλα τα προβλήματα στις Ελληνοτουρκικές σχέσεις είναι νομικά και η μεθόδευση για επίλυσή των με παραπομπή τους στα διεθνή δικαστήρια είναι επικίνδυνη. Η πολιτική αυτή μπορεί να αποβεί ολέθρια για τα εθνικά μας συμφέροντα εάν τα χωρίσουμε και τα παραπέμψουμε για επίλυση στους διαφόρους διεθνείς οργανισμούς. Αυτό το λάθος έγινε με τους αεροδιαδρόμους στο Αιγαίο. Θα επακολουθήσουν και άλλοι συμβιβασμοί.

Με τη νέα συμφωνία οι αεροδιάδρομοι διέρχονται πράγματι πάνω από τη νήσο Λήμνο αλλά σε μεγαλύτερο ύψος (πάνω από 13.000 πόδια ενώ οι καταργηθέντες έφθαναν τα 11.000 πόδια). Η συμφωνία επιτεύχθηκε μόνο όταν ικανοποιήθηκε το πάγιο αίτημα της Τουρκίας από το 1984 που δεν συμφωνούσε στη δημιουργία νέων αεροδιαδρόμων στο Αιγαίο εκτός εάν αυτοί βρίσκονταν σε μεγάλο ύψος έτσι ώστε να υπάρχει ελεύθερος χώρος για στρατιωτικές ασκήσεις. Όταν η χώρα μας συναίνεσε στο ύψος των 13.000 ποδιών και καταργώντας παράλληλα τους δύο υφιστάμενους σε μικρότερο ύψος που ήταν ενοχλητικοί για τις στρατιωτικές της δραστηριότητες ήταν μια καθαρή υποχώρηση

Η επιχειρηματολογία των ηνιοκρατούντων ότι οι νέοι αεροδιάδρομοι δεν διευκολύνουν την Τουρκία με την προσπάθεια διαχωρισμού της Πολιτικής Αεροπορίας από τις δραστηριότητες της Πολεμικής Αεροπορίας της Τουρκίας στο Αιγαίο είναι επικίνδυνη. Παρά την συμφωνία που πέτυχαν οι Τούρκοι εκμεταλλευόμενοι τις δικές μας υποχωρήσεις η Τουρκία εξακολουθεί να μην αναφέρεται στο FIR Αθηνών αλλά μόνον στον «διεθνή εναέριο χώρο του Αιγαίου». Η Τουρκία πρόσφατα δέσμευσε μέχρι το τέλος του έτους ολόκληρη την περιοχή της Λήμνου για Ασκήσεις με πυρά. Στην άρνηση της χώρας μας να εκδώσει σχετική διεθνή προειδοποίηση (ΝΟΤΑΜ) προς τους αεροναυτιλλομένους η Άγκυρα εξέδωσε μόνη της τη σχετική ΝΟΤΑΜ για την άσκησή της μέσα στο FIR Αθηνών εμπεδώνοντας κατ΄αυτόν τον τρόπο τη θέση της ότι το FIR Αθηνών είναι πλασματικό υπονοώντας ασφαλώς ότι και αυτό είναι προς διευθέτηση.

Έχω την αίσθηση ότι η χώρα μας διολίσθησε σε επικίνδυνες υποχωρήσεις έναντι της Τουρκίας με σημαντικότερη την αλλαγή της μέχρι τώρα τακτικής των αντιδράσεών μας στις παραβάσεις και παραβιάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας στο Αιγαίο. Η μορφή των αναχαιτίσεων και εμπλοκών θα αποτελεί παρελθόν ; Θα το δούμε και αυτό ; Η μέχρι τώρα συμπεριφορά μας στις σχέσεις μας με την Τουρκία υποδηλοί σκοπιμότητα και είναι εκτεθειμένη στο ενδεχόμενο της οδυνηρής εξαπάτησης.

Αφήστε μια απάντηση