Blog

Δέσποινα Σβουρδάκου: ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΜΕ ΣΤΟΧΟ ΤΗΝ: ΠΡΟΛΗΨΗ ΤΟΥ ΕΓΚΛΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΑΠΟΦΥΓΗ ΘΥΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ ΤΟΥΣ-ΑΝΤΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ο Δήμος Ασπροπυργου στην προσπάθεια του να συμβάλει:
-στην μείωση του εγκλήματος,
-στην αποφυγή θυματοποίησης των πολιτών στην καθημερινότητα τους,
-στην μείωση των παρεκκλινόντων
-στη δημιουργία ίσων ευκαιριών
και τέλος στην ειρηνική συνύπαρξη των δημοτών, δημιούργησε το συγκεκριμένο Επιστημονικό Εργαστήριο.
Μεθοδολογία
Εμπειρική προσέγγιση
Το εργαστήριο θα προσεγγίζει κοινωνιολογικά και εγκληματολογικά το αίτιο και το αιτιατό, θα εξετάζει επιστημονικά και θα εμβαθύνει στη συμπεριφορά των δραστών, των θυμάτων και του περίγυρού τους. Ας μη ξεχνάμε ότι η σχολή του Σικάγου είχε δώσει το πρόσταγμα:
« Σηκωθείτε από τις πολυθρόνες σας και κάνετε έρευνα». Ειδικά στον τομέα της εγκληματολογίας ο Shaw έχει αναφερθεί στην μελέτη περιπτώσεων και συνέλλεξε αρκετές ιστορίες ζωής με επίκεντρο την θεωρία της παρέκκλισης και της εγκληματικότητας, δημιουργώντας το βιβλίο “The Jack Roller”.

Η ποιοτική έρευνα, επιδιώκει να αναλύσει τα κοινωνικά νοήματα από τους δρώντες ανάλογα με το κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο ζουν και δρουν, σε αντίθεση με τη στατιστική προσέγγιση η οποία βασίζεται στην ποσοτική έρευνα.(Κυριαζή Ν. Η Κοινωνιολογική έρευνα,11-18) CASE STUDY : Η ερευνητική προσέγγιση: Μελέτη περίπτωσης (case study).

Ο σκοπός αυτός επιδιώκεται μέσω μιας μελέτης περίπτωσης (case study) στην οποία συγκεντρώνονται στοιχεία σχετικά με την οργάνωση των κοινωνικών σχέσεων (συμμετοχική παρατήρηση, συνεντεύξεις, έρευνα αρχείου) και από πολλές πηγές πληροφόρησης – κάθε μία από τις οποίες αντιστοιχεί σε διαφορετική οπτική γωνία θέασης της φυλακής ως οργάνωσης.

Ο Robert K. Yin ορίζει τη μελέτη περίπτωσης ως ερευνητική μέθοδο ως μια εμπειρική διερεύνηση ενός σύγχρονου φαινομένου στο πραγματικό του πλαίσιο. Τα όρια ανάμεσα στο φαινόμενο και το περιβάλλον του και άλλες πηγές πληροφοριών.

Θα εξετάζεται επιστημονικά όχι μόνον το προφίλ του δράστηή του θύματος, αλλά και η καθημερινότητα των πρωταγωνιστών (δραστών ή θυμάτων) και του στενού ή ευρύτερου οικογενειακού – κοινωνικού τους πυρήνα, πριν και μετά το γεγονός.
Modus operandiModus vivendi: Ενδοοικογενειακή βία, Παιδικά βιώματα, μόρφωση, σχολείο, επιρροές από τη θρησκεία, τις παρέες, χρήση χημικών ρυθμιστών της διάθεσης*-εγκληματολογία από τα κάτω- παρεκκλίνουσα συμπεριφορά, παραβατικές ενέργειες.

Τριγωνοποίηση: Δημιουργείται η ανάγκη για διασταύρωση πληροφοριών – « τριγωνοποίηση»- triangulation. Δηλαδή ο συνδυασμός μεθόδων στην έρευνα για να διασταυρωθούν τα στοιχεία της έρευνας και να επισφραγισθεί η αλήθεια αυτών που έχουν ειπωθεί από τους έγκλειστους . Έτσι επισφραγίζεται η θεωρία και κατ’επέκταση η αξιοπιστία και εγκυρότητα των αφηγήσεων:

ΑΠΟΚΡΙΝΟΜΕΝΟΣ–ΑΦΗΓΗΣΗ

ΕΡΕΥΝΗΤΗΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

Σκοπός – στόχος του Εργαστηρίου
(α) τη συγκέντρωση πρωτογενούς και δευτερογενούς υλικού, και προσωπικής εμπειρίας ώστε να αναβαθμιστεί η κατανόηση συμπεριφορών. Η συγκέντρωση θα κινηθεί σε τέσσερις κατευθύνσεις: (α1) το νομικό πλαίσιο, (α2) τις υποδομές, το προσωπικό και τους διαθέσιμους πόρους, (α3) τη συγκέντρωση των βιοαφηγήσεων και την πολυεπιστημονική ανάλυση αυτών ,και άρθρων από εφημερίδες (με σεβασμό στα προσωπικά δεδομένα και τα ανθρώπινα δικαιώματα.)
Τέλος, θα εξετάζονται:Κουλτούρα και Υποκουλτούρα της Βίας,Θρησκεία
(β) τη συνεργασία με τις αρχές και τους αντίστοιχους φορείς
Η σύγκριση και η εξέταση των στοιχείων που θα αποτελέσουν αποδείξεις- τεκμήρια -μετά την πολυεπιστημονική προσέγγιση-θα καταδεικνύει τα αίτια,τους παράγοντες, τις αντιδράσεις της οργανωμένης κοινωνίας, τις απώλειες, και τα προβλήματα που προξένησαν στο κοινωνικό σύνολο εγκληματικές ενέργειες και παραβατικές συμπεριφορές.
Συμπεράσματα- οφέλη
Γενικό προσανατολιστικό πλαίσιο των παραπάνω σκοπών και μέσων είναι η βελτίωση των αρετών, των αξιών, και της παιδείας. Θα αναδυθούν τα αίτια των προβλημάτων ώστε να συμβάλουμε πρακτικά στην μείωση της εγκληματικότητας μέσα από την πρόληψη, με βάση τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των ασθενέστερων κοινωνικών στρωμάτων και των μεταναστών. Τα συμπεράσματα μπορούν να συμβάλουν άμεσα στην διεύρυνση των μεθόδων πρόληψης της εγκληματικότητας και του σχεδιασμού νέων προσεγγίσεων της Αντεγκληματικής Πολιτικής.

ΣΥΛΛΟΓΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ, ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ, ΔΙΑΤΥΠΩΣΗ- ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ: ΗΜΕΡΙΔΕΣ, ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΑ – ΚΩΔΙΚΕΣ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΩΝ Μ.Μ.Ε.

ΠΡΟΛΗΨΗ ΤΟΥ ΕΓΚΛΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΑΠΟΦΥΓΗ ΘΥΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ ΤΟΥΣ

Θεματολογία:
Σχολικός Εκφοβισμός: Θύτες, θύματα. Αποφυγή θυματοποίησης μαθητών που δεν εκδηλώνουν επιθετική συμπεριφορά (π.χ. περίπτωση Άλεξ).
Νεανική παραβατικότητα και πρόληψη:
1.Συμμορίες ανηλίκων. Σχολείο και παραβατικότητα.

2. Cyber bullying: Ενημέρωση Γονέων και παιδιών. Ναρκωτικές ουσίες, χρήση Αλκοόλ και εγκληματικές ενέργειες.

3. Εγκλήματα δρόμου

4. Κλοπές, διαρρήξεις, ληστείες:
Αποφυγή θυματοποίησης των πολιτών
Άμεση αντίδραση της:Τοπικής Αυτοδιοίκησης- Αστυνομίας
Προφίλ Δραστών

5. Προσπάθεια ομαλής επανένταξης στο κοινωνικό σύνολο ατόμων που εκδηλώνουν παραβατική συμπεριφορά, αποφυγή στιγματισμού, περιθωριοποίησης και δευτερογενούς παρέκκλισης. Πολυσχιδής υποστήριξη από την Τ.Α. και την επιστημονική ομάδα.

6. Ενδοοικογενειακή βία, κακοποίηση γυναικών και ανηλίκων:
Α) Αποφυγή θυματοποίησης
Β) Συνεργασία της Αστυνομίας με τα θύματα
Γ) Κέντρο υποδοχής θυμάτων

7.Αθλητισμός και Τοπική Αυτοδιοίκηση:
Α) Τρόπος εκτόνωσης και δημιουργίας
Β) Βία και Αθλητισμός( Εργαστήρι: Αναβολικά, βία στα γήπεδα, ρατσισμός,)

8. Ο Ρόλος της Εκκλησίας στην Τοπική.Αυτοδιοίκηση.

9.Η διηνεκής επικοινωνία με τους δημότες: η εντρύφηση σε κοινωνικά προβλήματα όπως: η έλλειψη συνοχής στην οικογένεια, οικονομικά αδιέξοδα, έλλειψη παιδείας, η ποιοτική ψυχαγωγία των νέων και η δημιουργική δραστηριοποίηση αυτών με ανάληψη υποχρεώσεων- δικαιωμάτων. Εθελοντισμός.

10.Η εξάλειψη του φαινομένου του Ρατσισμού και της Ομοφοβίας.

11.Ρομά και Τοπική Αυτοδιοίκηση. Προσπάθεια ένταξης και μείωσης των παραβατικών συμπεριφορών.(Εργαστήρι: Αίτια, Παράγοντες, Μπαλαμέ και Ρομά,Κουλτούρα, Παρεκκλίσεις, έλλειψη μόρφωσης, Περιθοριοποίηση,Στιγματισμός, Εγκλεισμός)

12.Άτομα με Ειδικές Ανάγκες -Δεξιότητες (Α.Μ.Ε.Α.) και Τ.Α.:
Α) Αποφυγή στιγματισμού από την τοπική κοινωνία και περιθωριοποίηση αυτών
Β) Συμμετοχή στα κοινά Δικαίωμα στην εργασία
Γ) Σεβασμός και Αποδοχή από το κοινωνικό σύνολο

Στόχοι:
Α. Η σωστή ενημέρωση των πολιτών χωρίς να κινδυνολογούμε.
Β. Η Αποφυγή θυματοποίησης αυτών στην καθημερινότητα:
Β.1.Πως πρέπει να αντιδράσει ο πολίτης για μην προκαλέσει τη θυματοποίηση του;
Β.2.Ποιες συμβουλές δίνουμε στις αδύναμες κοινωνικές ομάδες: άτομα τρίτης ηλικίας, γυναίκες και παιδιά.
Γ) Συνεργασία της Αστυνομίας με τους πολίτες και την Τ.Α.(Αστυνομικός της Γειτονιάς)
Οι πολίτες εμπιστεύονται την Αστυνομία;; Συνεργάζονται ; δίνουν πληροφορίες; Καταγγέλλουν; ή μήπως δεν θέλουν να μπλέξουν γιατί θα βρουν τον μπελά τους και δεν πρόκειται να τους καλύψει η Αστυνομία;

Σε ποιους απευθύνεται:
Σε Πολίτες κάθε ηλικίας, σε Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων, σε Υπαλλήλους των Δήμων, σε Καθηγητές,
Συζήτηση με τους πολίτες:
-Πια η γνώμη τους για την Εγκληματικότητα;
-Νιώθουν ασφαλείς;
-Ποια η γνώμη τους για τις ενέργειες της Αστυνομίας
-της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Με τις ενέργειες μας ενισχύουμε:
Α) τους δημοκρατικούς θεσμούς χωρίς φανατισμούς και κομματικές διχόνοιες
Β) την επικοινωνία με βάση το σεβασμό και την αλληλεγγύη
Γ) την ενημέρωση και τη διαφήμιση των Δήμων από τα Μ.Μ.Ε.και εκδηλώσεις που γίνονται στα Πολιτιστικά Κέντρα .

Με τιμή
Δρ. Δέσποινα Σβουρδάκου
Αντ. Μαγγανάς.
Ομότιμος Καθηγητής Εγκληματολογίας Παντείου Παν/μιου

Αφήστε μια απάντηση