Οι Προβληματισμοί του Προέδρου, Δεκέμβριος 2013
Αγαπητά μέλη και φίλοι του ΕΛ.Ι.Σ.ΜΕ.
Κλείνει ένα ακόμη κρίσιμο έτος τόσο για την χώρα μας, όσο και για τον ευρωπαϊκό Νότο. Ανεξάρτητα από τα υπαρκτά περιθώρια εθνικών χειρισμών για την αντιμετώπιση της κρίσεως, συνολική αποτελεσματική λύση είναι δυνατόν να δοθεί μόνο από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.), η οποία θα πρέπει επί τέλους να στραφεί στα πολιτικά οράματα των δημιουργών της, παραμερίζοντας τις τρέχουσες λογιστικές πρακτικές της, πριν να είναι αργά για την ίδια της την ύπαρξη. Σε ένα άκρως ανταγωνιστικό, δυναμικό και επικίνδυνο διεθνές περιβάλλον, ο διαθέσιμος χρόνος για την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση δυστυχώς δεν είναι απεριόριστος. Τα μέτρα που λαμβάνονται προς την κατεύθυνση αυτή είναι δειλά, ανεπαρκή και δεικνύουν την έλλειψη πολιτικού αναστήματος των ευρωπαίων ηγετών, το οποίο θα τους επέτρεπε να αντιληφθούν, στην ορθή τους διάσταση, τις προκλήσεις, τις ευκαιρίες και τους κινδύνους που περιστοιχίζουν το ευρωπαϊκό οικοδόμημα.
Η ευρωπαϊκή ολοκλήρωση ισοδυναμεί με οικειοθελή εκχώρηση εθνικής κυριαρχίας των κρατών μελών, σε αντιστάθμισμα της οποίας, οι κοινωνίες απαιτούν σχετικές εγγυήσεις, αλληλεγγύη και αναλόγου μεγέθους εθνικά οφέλη. Φαίνεται ότι τα παρεχόμενα εχέγγυα δεν είναι πειστικά, ενώ οι επί μέρους εθνικές πολιτικές των μεγάλων ευρωπαϊκών κρατών προβληματίζουν και προκαλούν καχυποψία, με αποτέλεσμα την αύξηση των φυγοκέντρων δυνάμεων και του ευρωσκεπτικισμού. Οι λαοί αντιδρούν και οι πολιτικές τους εξουσίες δείχνουν να μην αντιλαμβάνονται την αγωνία τους. Στις αρχές του 2014 και μετά από προσπάθειες δεκαετιών, η Ε.Ε. εξακολουθεί να μην έχει συνολική στρατηγική, κοινή εξωτερική πολιτική και άμυνα, να μην γνωρίζει που είναι τα σύνορά της, να μην εγγυάται την άμυνα και την ασφάλεια των μελών της από εξωτερικές απειλές, να δημιουργεί βιοτικά και κοινωνικά χάσματα μεταξύ Βορρά και Νότου, να είναι αναποτελεσματική ενώπιον του μεγάλου προβλήματος των μεταναστών και του Ισλάμ στην Ε.Ε., να αντιμετωπίζει οικονομικά, ανταγωνιστικά και αναπτυξιακά προβλήματα και να μην θέτει στην βάση της πολιτικής της την προάσπιση και διατήρηση του κοινού ευρωπαϊκού πολιτισμού και κεκτημένου. Εάν δεν υπάρξει σύντομα δομική αντίδραση από τις Βρυξέλλες, στις επερχόμενες ευρωεκλογές του 2014, θα αποτυπωθεί η κοινωνική ευρωπαϊκή δυσαρέσκεια με απρόβλεπτες συνέπειες.
Η χώρα μας, κατά το 2013 παρουσίασε κάποια θετικά στοιχεία και επιδόσεις σε τομείς όπως η πολιτική σταθερότητα, η σχετική πρόοδος στο νοικοκύρεμα του δημοσίου τομέα, ο τουρισμός, η αύξηση της εμπιστοσύνης των ευρωπαίων εταίρων μας προς την χώρα μας κ.λπ.. Η ελληνική Προεδρία στην ΕΕ, κατά το 1ο εξάμηνο του 2014, παρέχει ευκαιρίες προωθήσεως θεμάτων εθνικού ενδιαφέροντος (π.χ. οικονομία χωρών του Νότου, εμβάθυνση στην Ε.Ε., ΚΕΠΠΑ, μετανάστευση, θαλάσσιες ζώνες, ναυτιλία κ.λ.π.), ο τουρισμός αναμένεται ότι θα ενισχυθεί περαιτέρω και αναμένεται πρωτογενές πλεόνασμα στην οικονομία. Τις εξελίξεις θα επηρεάσουν καθοριστικά, στο εσωτερικό, τα κοινωνικά αδιέξοδα, οι ευρωεκλογές και το μεταναστευτικό, ενώ στο εξωτερικό, η επαναδιαπραγμάτευση του δημοσίου χρέους και τα εθνικά μας θέματα.
Η χώρα μας θα εξακολουθεί να τελεί σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης, γεγονός που απαιτεί αποφασιστικές και όχι δειλές και αποσπασματικές παρεμβάσεις. Η ανάπτυξη εκλαμβάνεται μόνο ως ευχή αφού ο υπό διάλυση παραγωγικός ιστός δεν δείχνει σημεία ανάκαμψης, το ελληνικό επενδυτικό περιβάλλον αποτρέπει ακόμη τους επενδυτές (διαρκείς αλλαγές νομοθεσίας, γραφειοκρατία, φοροδιαφυγή, κλειστά επαγγέλματα, διαφθορά, ατιμωρησία, μη ολοκληρωμένες ιδιωτικοποιήσεις και διαρθρωτικές αλλαγές, μη ενίσχυση καινοτομίας, τεχνολογίας και έρευνας κ.λπ.), η βιομηχανία είναι πρακτικά ανύπαρκτη, υπάρχει έλλειψη επενδυτικών δαπανών, η κατανάλωση ευρίσκεται στο ναδίρ λόγω χαμηλών μισθών και υψηλής φορολογίας, ενώ δεν έχει γίνει ακόμη αντιληπτός ένας κεντρικός μεσομακρο- πρόθεσμος αναπτυξιακός σχεδιασμός για ολόκληρη την επικράτεια.
Η επαναδιαπραγμάτευση του δημοσίου χρέους οφείλει να σηματοδοτήσει και αντίστοιχη αλλαγή οικονομικής ευρωπαϊκής πολιτικής, η οποία θα πρέπει πρωτίστως να διασφαλίζει την ρευστότητα στην ελληνική αγορά, να στηρίζει τα ελληνικά προϊόντα, να συνδράμει την ανάπτυξη και να μειώνει την ανεργία.
Πέραν των προαναφερθεισών σημαντικών οικονομικών και δημοσιονομικών προκλήσεων, η χώρα μας δεν θα πρέπει να υποκύψει στην θανάσιμη παγίδα της αθρόας περικοπής αμυντικών δαπανών (η «εύκολη λύση» με σχεδόν διακομματική συναίνεση και ελάχιστες κοινωνικές αντιδράσεις). Για μία χώρα που ευρίσκεται σε ασταθή περιοχή, που αντιμετωπίζει ισχυρή στρατιωτική απειλή από αναθεωρητική χώρα και ουδεμία συμμαχία εγγυάται την εθνική της ακεραιότητα, η αυτοβοήθεια αποτελεί μονόδρομο και η στρατιωτική αποτροπή, που αποτελεί το αποκλειστικό κριτήριο των αμυντικών δαπανών, δεν διασφαλίζεται με ευχές. Η αμυντική μας βιομηχανία θα πρέπει να καταστεί μοχλός αναπτύξεως, ενώ οι αποτρεπτικές Ε.Δ., μεταξύ άλλων, θα ενισχύσουν την διαπραγματευτική ικανότητα της χώρας.
Το 2014 αποτελεί έτος κρισίμων εξελίξεων σε Ελλάδα και Ευρώπη. Εκτιμάται ότι αποτελεί πάνδημο ευχή των συμπολιτών μας, η διακομματική ωριμότητα και η αποτελεσματική ενάσκηση των καθηκόντων των πολιτικών εκπροσώπων τους, με αποκλειστικό γνώμονα τα Εθνικά μας Συμφέροντα.
Αντιναύαρχος ε.α. Β. Μαρτζούκος Π.Ν.
Επίτιμος Διοικητής Σ.Ν.Δ.
Πρόεδρος ΕΛ.Ι.Σ.ΜΕ.