Το Ισραήλ προς έναν καταστροφικό πόλεμο με το Ιράν.
Assaf Zoran
Σε μια άνευ προηγουμένου επίθεση, το Σώμα των Φρουρών της Επανάστασης του Ιράν και ο ιρανικός στρατός εκτόξευσαν περίπου 180 πυραύλους στο Ισραήλ. Το Ιράν ανέλαβε την ευθύνη για τη στόχευση τριών βάσεων της πολεμικής αεροπορίας και των αρχηγείων της Μοσάντ, ως αντίποινα για τις δολοφονίες του ηγέτη της Χεζμπολάχ Χασάν Νασράλα, του νέου διοικητή του Σώματος των Φρουρών της Ισλαμικής Δημοκρατίας στη Συρία-Λίβανο, και του ανώτερου ηγέτη της Χαμάς, Ισμαήλ Χανίγιε.
Ενώ οι περισσότεροι από τους πυραύλους αναχαιτίστηκαν μέσω της συνεργασίας μεταξύ Ισραήλ, ΗΠΑ και Ιορδανίας, μερικές δεκάδες κατάφεραν να χτυπήσουν στρατιωτικούς και πολιτικούς στόχους, με αποτέλεσμα περιορισμένες φυσικές καταστροφές και μικρές απώλειες ζωών.
Είμαστε τώρα ένα βήμα πιο κοντά σε έναν άμεσο πόλεμο μεταξύ του Ισραήλ και του Ιράν, μια σύγκρουση της οποίας τα αποτελέσματα θα έχουν συνέπειες σε όλη τη Μέση Ανατολή και πέρα από αυτήν. Μια τέτοια σύγκρουση θα είχε δυνητικά καταστροφικές συνέπειες, τόσο συμβατικές όσο και πυρηνικές.
Ο χρόνος δεν είναι με το μέρος της περιοχής και πρέπει να καταβληθεί κάθε προσπάθεια για να διασφαλιστεί ότι οι αποφάσεις για αυτό το θέμα δεν θα λαμβάνονται βιαστικά. Σε αντίθεση με την προηγούμενη ιρανική επίθεση στο Ισραήλ τον Απρίλιο, η τελευταία επίθεση εκτελέστηκε πιο γρήγορα, με σχετική έκπληξη. Περιλάμβανε διπλάσιο αριθμό βαλλιστικών πυραύλων. Αυτή η κλιμάκωση προήλθε από τη σημαντική ζημιά που προκάλεσε το Ισραήλ στην εικόνα του «άξονα της αντίστασης», ιδιαίτερα της Χεζμπολάχ, μετά την κριτική ότι το Ιράν εγκατέλειπε τους συμμάχους του. Οι ανησυχίες στην Τεχεράνη πιθανότατα προέκυψαν από το πώς η αντιληπτή αδυναμία θα μπορούσε να επηρεάσει την εσωτερική σταθερότητα και την πιθανότητα το Ισραήλ να εντείνει περαιτέρω τις επιθέσεις κατά της Χεζμπολάχ ή να στοχεύσει άμεσα το Ιράν.
Και οι δύο πλευρές φαίνεται ότι έχουν την πρόθεση να συνεχίσουν να αυξάνουν τα διακυβεύματα. Παρά την προειδοποίηση του Ιράν ότι θα στόχευε πολιτικές υποδομές σε μελλοντικές επιθέσεις, οι υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων στην Ιερουσαλήμ αναμένεται να εγκρίνουν μια πιο σθεναρή απάντηση από αυτή του Απριλίου. Οι προηγούμενες ισραηλινές προσπάθειες παρερμηνεύτηκαν και απέτυχαν να αποτρέψουν μια άμεση ιρανική επίθεση και οι προσπάθειες να διακοπεί η επιθετική υποστήριξη μεταξύ των μελών του «άξονα» έχουν περάσει στο προσκήνιο. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια πιο δυναμική, απροκάλυπτη και αποτελεσματική στρατιωτική δράση του Ισραήλ κατά του Ιράν. Η αντίληψη του Ιράν ως το «κεφάλι του χταποδιού» – ο πρωταρχικός αρχιτέκτονας μιας αντι-ισραηλινής στρατηγικής πολλαπλών μετώπων – παρακινεί επίσης την εντατική δράση.
Τι υπάρχει στο τραπέζι; Το Ισραήλ μπορεί να στοχεύσει στρατιωτικές εγκαταστάσεις, όπως βάσεις πυραύλων εδάφους-εδάφους ή αντιαεροπορικά συστήματα, ή τον ενεργειακό τομέα του Ιράν και σύμβολα του πολιτικού καθεστώτος. Μια επίθεση στις πυρηνικές εγκαταστάσεις του Ιράν συζητείται στο Ισραήλ, αλλά δεν είναι πιθανή αυτή τη στιγμή.
Οι παράγοντες που εξετάζονται περιλαμβάνουν την επιχειρησιακή ικανότητα για την αποτελεσματική εκτέλεση ενός τέτοιου χτυπήματος, τον χρόνο που θα απαιτούνταν για την ανοικοδόμηση των εγκαταστάσεων, τις αναμενόμενες περιφερειακές αντιδράσεις και τον αντίκτυπο στη μελλοντική απόφαση του Ιράν να αναπτύξει πυρηνικά όπλα. Επιπλέον, η αντίθεση της κυβέρνησης Μπάιντεν στην επίθεση στις πυρηνικές εγκαταστάσεις είναι μια σκέψη, ιδιαίτερα ενόψει των επερχόμενων προεδρικών εκλογών.
Πρόσφατα, ωστόσο, υπήρξε μια πιθανή αλλαγή στη στάση του Ισραήλ — εμφανής, για παράδειγμα, σε έναν αυξανόμενο δημόσιο διάλογο για το θέμα. Η αυξημένη προσοχή στο Ισραήλ προέρχεται εν μέρει από την άνευ προηγουμένου πρόοδο του ιρανικού πυρηνικού έργου, την υπερβολική αυτοπεποίθηση που δίνει στην Τεχεράνη και τις εντεινόμενες εσωτερικές εκκλήσεις του Ιράν να αποκτήσει πυρηνικά όπλα. Μια υποκείμενη αιτία για τη μετατόπιση είναι η απουσία διεθνούς μηχανισμού για τον έλεγχο και την παρακολούθηση του προγράμματος και η επικείμενη λήξη του μηχανισμού «snapback» τον Οκτώβριο του 2025, που θα εμπόδιζε τη γρήγορη επαναφορά των κυρώσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ κατά του Ιράν.
Η σημαντική αποδυνάμωση της Χεζμπολάχ και ο μειωμένος κίνδυνος που εγκυμονεί για το Ισραήλ σε μια μελλοντική αντιπαράθεση με το Ιράν, σε συνδυασμό με το υψηλό κόστος που φέρει ήδη το Ισραήλ στον αγώνα του ενάντια στον «άξονα αντίστασης», μπορεί να θεωρηθεί από τους Ισραηλινούς φορείς λήψης αποφάσεων ως ευκαιρία για δράση. Το τραύμα της 7ης Οκτωβρίου και η αυξανόμενη υποστήριξη του κοινού για πιο επιθετικές απαντήσεις κατά των εξωτερικών επιθέσεων εντείνουν τα πολεμικά ισραηλινά αισθήματα προς το Ιράν.
Όλα τα βλέμματα είναι πλέον στραμμένα στο Ισραήλ. Η απάντησή του είναι πιθανό να ακολουθεί μια στρατιωτικο-περιφερειακή λογική που αποσκοπεί στην αποτροπή περαιτέρω άμεσων επιθέσεων από το Ιράν και στην απομόνωση των διαφόρων μετώπων σύγκρουσης.
Ωστόσο, οι συνεχιζόμενες έντονες αντιπαραθέσεις μεταξύ των δύο χωρών, μαζί με την κλιμάκωση των επιθέσεων στη Χεζμπολάχ, θα μπορούσαν να ενισχύσουν περαιτέρω τη συζήτηση στην Τεχεράνη υπέρ των πυρηνικών όπλων και να αυξήσουν την υποστήριξη στην Ιερουσαλήμ για την επίθεση στις πυρηνικές εγκαταστάσεις. Αυτό θα δημιουργούσε έναν επικίνδυνο αυτοδιαιωνιζόμενο κύκλο.
Η ιστορία της Μέσης Ανατολής, και όχι μόνο, διαμορφώνεται αυτή τη στιγμή. Τα επόμενα χρόνια, οι μελετητές θα εξερευνήσουν τις κρίσιμες αποφάσεις που αντιμετωπίζουν οι ηγέτες στην Ιερουσαλήμ, την Τεχεράνη, την Ουάσιγκτον και αλλού, που σήμερα μπορεί να φαίνονται σαν μια ακόμη ειδησεογραφία.
Ελλείψει αποτελεσματικών διαύλων επικοινωνίας μεταξύ του Ισραήλ και του Ιράν, μια διεξοδική διαδικασία διαβούλευσης και από τις δύο πλευρές είναι πλέον πιο κρίσιμη από ποτέ. Είναι ζωτικής σημασίας να εξεταστούν διαφορετικές προοπτικές τόσο στο πλαίσιο αυτών των κυβερνήσεων όσο και σε συντονισμό με τους εταίρους τους. Αυτό δεν αποτελεί ένδειξη αδυναμίας, αλλά μάλλον υπευθυνότητας και προνοητικότητας, ενισχύοντας την αξιοπιστία των όποιων ενεργειών τελικά αναληφθούν.
Αυτό το μάθημα απηχεί τη σοφία της κρίσης των πυραύλων της Κούβας του 1962, όπως περιγράφεται στη βιβλιογραφία χρόνια αργότερα, υπενθυμίζοντάς μας τη μετρημένη προσέγγιση του Προέδρου John F. Kennedy. Δεν επέσπευσε την απόφασή του, αλλά ζήτησε συμβουλές, συζήτησε προσεκτικά και μετά ενήργησε με αποφασιστικότητα. Ας ελπίσουμε ότι οι σημερινοί ηγέτες έχουν μελετήσει αυτήν την ιστορία.
*Ο Assaf Zoran είναι ερευνητής στο Project on Managing the Atom and International Security Program στο Belfer Center for Science and International Affairs του Harvard Kennedy School’s.