Θεόδωρος Γιαννιτσόπουλος: Αποτίμηση της επικαιρότητας για το Πρόγραμμα Αναβάθμισης των Αεροσκαφών F–16 της Πολεμικής Αεροπορίας, μετά την επίσκεψη του Πρωθυπουργού στο Λευκό Οίκο, 19 Οκτωβρίου 2017)
Ακούσαμε πάρα πολλά και διαβάζουμε διάφορα για τις δηλώσεις της Αμερικανικής πλευράς και του Προέδρου των ΗΠΑ Donald Trump, καθώς επίσης και τις ανακοινώσεις των αρμοδίων Αμερικανικών αρχών, δηλαδή της Υπηρεσίας Συνεργασίας Ασφαλείας του Υπουργείου Άμυνας (DSCA), σχετικά με το επικείμενο πρόγραμμα της αναβάθμισης των αεροσκαφών F 16 της Πολεμικής μας Αεροπορίας. Ουσιαστικά δηλαδή με το τι θα περιλαμβάνει και τι ΔΕΝ θα περιλαμβάνει η απάντηση της Αμερικανικής Κυβέρνησης στο ελληνικό αίτημα της ΓΔΑΕΕ ( Letter of Request – LOR ), που εκκρεμεί από τις 7 Φεβρουαρίου 2017.
Επιγραμματικά, εκμαιεύω από τις ανακοινώσεις και παραθέτω ως Τεχνικο-οικονομικά στοιχεία και Νομικό πλαίσιο, σχετικά με τι θα περιλαμβάνει το συγκεκριμένο πρόγραμμα αναβάθμισης:
α.Το επικείμενο πακέτο αναβάθμισης των αεροσκαφών F – 16 της Πολεμικής μας Αεροπορίας, που ζήτησε η ΓΔΑΕΕ ως αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΕΘΑ, σύμφωνα με την τυποποιημένη ανακοίνωση της Υπηρεσίας Συνεργασίας Ασφαλείας του υπουργείου Άμυνας (DSCA), φαίνεται ότι περιλαμβάνει τα ακόλουθα συστήματα ως μέγιστες ποσότητες (έως … ως μέγιστο αριθμό):
• 125 συστήματα ραντάρ APG-83 Active Electronically Scanned Array (AESA), περιλαμβανομένων 2 εφεδρικών
• 123 υπολογιστές αποστολής (Modular Mission Computers: MMCs)
• 123 τερματικά ζεύξης δεδομένων Link-16
• 123 συστήματα ναυτιλίας LN260 Embedded Global Navigation Systems (EGI) /Inertial Navigation Systems (INS)
• 123 προηγμένες γεννήτριες παραγωγής συμβολογίας οθονών (iPDGs)
• 123 προηγμένα συστήματα Αναγνώρισης Φίλου ή Εχθρού (AIFF) APX-126
• Έναν εξομοιωτή πτήσεων F-16V και αναβάθμιση των δύο υφισταμένων
• Αναβάθμιση και ολοκλήρωση Συστήματος Αυτοπροστασίας Advanced Self-Protection Integrated Suite (ASPIS) I σε ASPIS II για 26 αεροσκάφη F-16
• Συστήματα ασφάλειας και κρυπτογράφησης επικοινωνιών, εξοπλισμός ναυτιλίας, σταθμός δοκιμών ηλεκτρονικών AVIONICS, Σύστημα Επίγειας Υποστήριξης (GBS), συστήματα ολοκλήρωσης και δοκιμών, ανταλλακτικά, εξοπλισμός υποστήριξης, παροχή εκπαίδευσης προσωπικού και σχετικός εξοπλισμός, βιβλιογραφία, υπηρεσίες τεχνικής και εφοδιαστικής υποστήριξης καθώς και λοιπά συναφή στοιχεία.
β.Σύμφωνα με δήλωση του Αμερικανού Προέδρου Donald Trump με τη συμφωνία αναβάθμισης « θα δημιουργηθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας για τους Αμερικανούς πολίτες στις ΗΠΑ ».
γ.Το εκτιμώμενο κόστος αναβάθμισης θα ανέλθει στα $2.404 εκατ. (€2,04 δισ. με την τρέχουσα ισοτιμία) κατά δήλωση του Αμερικανού Προέδρου Donald Trump. Ο ΥΕΘΑ Πάνος Καμμένος μίλησε για οροφή 1,1 δις δολαρίων για τον εκσυγχρονισμό, ενώ έκανε λόγο για Αντισταθμιστικά Ωφελήματα (ΑΩ) και προγράμματα βοήθειας ύψους σχεδόν €1,1 δις, προκειμένου να καλύψει τη διαφορά και να πέσει η τιμή από τα 2,4 δις του Trump στο 1,1 δις . Επιπλέον στην ανακοίνωση, στον ιστότοπο της Υπηρεσίας Ασφαλείας του Υπουργείου Άμυνας ( DSCA ) των ΗΠΑ, αναφέρεται ότι ακόμα δεν έχουν συμφωνηθεί τα αντισταθμιστικά ωφελήματα (ΑΩ) μεταξύ της χώρας και της κατασκευάστριας εταιρείας και πως η Ελλάδα, όπως συνηθίζει, θέτει θέμα αντισταθμιστικών ωφελημάτων.
δ.Από τις μέχρι σήμερα ενημερώσεις είναι γνωστό ότι το αίτημα της ΓΔΑΕΕ προωθήθηκε για να υλοποιηθεί το πρόγραμμα ως προαίρεση « Option » της συμφωνίας για την τελευταία προμήθεια των αεροσκαφών F – 16 CD Block 52+ Advanced επί Κυβέρνησης Καραμανλή.
Δηλαδή μία απαίτηση αναβάθμισης θα υλοποιηθεί ως επέκταση μιας σύμβασης προμήθειας Κύριου Αμυντικού υλικού, που υλοποιήθηκε προ της θέσπισης και έγκρισης από τη Βουλή των Ελλήνων του Νόμου Βενιζέλου περί προμηθειών Αμυντικού Υλικού, με τον οποίο μεταξύ άλλων και ως πλέον σημαντικό καταργούνται τα ΑΩ και επιβάλλονται οι Βιομηχανικές Συνεργασίες, με κύριο επιχείρημα τις μέχρι τότε «αμαρτωλές ιστορίες» και υπέρογκες και ανεξέλεγκτες υπερκοστολογήσεις των ΑΩ, καθώς επίσης, και στη ΜΗ υλοποίηση πολλών από αυτά, όπως μπορεί να δει κάποιος και στην αιτιολογική έκθεση του Νόμου.
Επιπλέον από πρώτη εξέταση τις όλης διαδικασίας φαίνεται ότι συμβαίνει και το ακόλουθο «παράνομο», κατά τα ισχύοντα περί προμηθειών Νομικά πλαίσια, το κόστος της σύμβασης αναβάθμισης ως προαίρεση « option», να υπερβαίνει κατά πολύ το ύψος της κύριας σύμβασης ακόμη και κατά 100 %, ενώ όλοι οι γνώστες επί του αντικειμένου γνωρίζουν ότι ΔΕΝ μπορεί να υπερβαίνει το 30 %.
Σε ανοικτή Επιστολή – Ερώτηση που έστειλα στον Πρόεδρο της Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής των Ελλήνων –και κ. ΥΕΘΑ ως Αντιπτέραρχος (ΜΗ) ε.α., Επίτιμος Διευθυντής Γ’ Κλάδου του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας και Αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Αποφοίτων της Σχολής Ικάρων (ΣΑΣΙ), στο πλαίσιο ενημέρωσης της επιτροπής από τον κ. ΥΕΘΑ, ενημέρωσα για πολύ σημαντικά θέματα τόσο επιχειρησιακά, όσο και εξασφάλισης της εργοστασιακής υποστήριξης των Ηλεκτρονικών συστημάτων των υπόψη αεροσκαφών, όπως αυτά διαμορφωθούν μετά την αναβάθμισή τους, από την Αμυντική Βιομηχανία της Χώρας μας, προκειμένου να πράξουν τα δέοντα ως μέλη της υπόψη επιτροπής προτείνοντας, μεταξύ άλλων πολύ σημαντικών, μια ολιστική προσέγγιση του θέματος και όχι αποσπασματικά, τα ακόλουθα:
α.Ένταξη στο επικείμενο πακέτο αναβάθμισης των Α/Φ F-16 και της πλήρους ενσωμάτωσης (συνεργασία με ραντάρ – Link – όπλα) ενός συστήματος IRST και χρήση πυραύλων IR, όπου είναι δυνατόν, σύμφωνα με την ανάλυση που παρουσιάζεται στο άρθρο μου στην ιστοσελίδα του Συνδέσμου Αποφοίτων Σχολής Ικάρων (http://www.ikaros.net.gr/images/giakeimena/062017/Giannitsopoulos-F16-UPGRADE-IRST.pdf ).
β.Διασφάλιση της εργοστασιακής συντήρησης όλων των Ηλεκτρονικών συστημάτων του τελικού πακέτου αναβάθμισης των αεροσκαφών, για όλο το όριο ζωής τους, από την Αμυντική Βιομηχανία της Χώρας μας, σύμφωνα με πλήρη ανάλυση που παρουσιάζεται στο άρθρο μου που δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα του Συνδέσμου Αποφοίτων της Σχολής Ικάρων (http://www.ikaros.net.gr/images/giakeimena/062017/ Giannitsopoulos-anavathmiseis-eklisi-pros-ypetha-pa.pdf ), με ότι αυτό συνεπάγεται για την διασφάλιση της επιχειρησιακής διαθεσιμότητας των αεροσκαφών μας .
Από το σύνολο των προαναφερομένων στοιχείων, διαφαίνονται τα ακόλουθα:
α.Δεν γνωρίζουμε ακόμη το σύνολο και τους ακριβείς τύπους των αεροσκαφών F – 16, που θα αναβαθμισθούν αν και στην προαναφερόμενη ανακοίνωση, από τις ποσότητες των επί μέρους συστημάτων, εκλαμβάνεται ως μέγιστος αριθμός 123 αεροσκάφη. Αυτό δείχνει δυστυχώς ότι για τη συγκεκριμένη απαίτηση ΔΕΝ αποτελεί αποκλειστικό κριτήριο απόφασης η επιχειρησιακή ανάγκη, όπως αυτή καθορίζεται από τα αρμόδια όργανα της ΠΑ και του ΥΠΕΘΑ αλλά από άλλους άσχετους παράγοντες και συμφέροντα, που το μόνο που επιτυγχάνουν είναι η εξακόντιση του κόστους στο υπερδιπλάσιο ύψος από το ρεαλιστικό και μάλιστα χωρίς την αναβάθμιση όλων των επιχειρησιακά αναγκαιούντων αεροσκαφών, ένεκα αντικειμενικής Οικονομικής αδυναμίας της Χώρας μας.
β.Στο επικείμενο πακέτο αναβάθμισης των Α/Φ F-16 ΔΕΝ συμπεριλαμβάνεται και η πλήρης ενσωμάτωση (συνεργασία με ραντάρ – Link – όπλα) ενός συστήματος IRST, γεγονός που σημαίνει ότι τα αναβαθμισμένα F – 16 ΔΕΝ θα βλέπουν έστω και ως θερμή πηγή τα αεροσκάφη F – 35, σύμφωνα με την ανάλυσή μου στο προαναφερόμενο άρθρο. Επομένως ΔΕΝ περιλαμβάνεται ένα σύστημα που θα αιτιολογούσε σημαντικά την επιχειρησιακή ανάγκη αναβάθμισης των αεροσκαφών για αντιμετώπιση της απειλής των F–35.
Το σύστημα Skyward G-IRST (Infra-RedSearch&Track) του Α/Φ Gripen NG, ένα από τα πιο εξελιγμένα συστήματα σήμερα, της Finmeccanica – Selex ES (http://www.leonardocompany.com/en/-/skyward-g-irst)
Α/Φ F-16 εκτελεί πτήση δοκιμής με το σύστημα IRST LegionPod της LockheedMartin, ενώ πρόσφατα και η NorthropGrumman πρότεινε το ανάλογο σύστημα OpenPod (http://www.lockheedmartin.com/us/news/press-releases/2015/june/mfc-063015-lockheed-martin-legion-pod.html)
γ.Από τη δήλωση του Αμερικανού Προέδρου Donald Trump, φαίνεται ξεκάθαρα ότι οι εργασίες αναβάθμισης των εργασιών θα υλοποιηθούν στις ΗΠΑ και ΟΧΙ στη Χώρα μας, δηλαδή ΟΧΙ στην ΕΑΒ Α.Ε με εμπλοκή και των υπολοίπων αξιόλογων Αμυντικών Βιομηχανιών, τόσο για την υλοποίηση της αναβάθμισης όσο και για την εξασφάλιση της εργοστασιακής υποστήριξης όλων των Ηλεκτρονικών Συστημάτων για όλο το όριο ζωής τους από εργοστασιακούς φορείς της Αμυντικής Βιομηχανίας της χώρας μας, με ότι αυτό συνεπάγεται τόσο για την Επιχειρησιακή διαθεσιμότητα των αεροσκαφών όσο και για την οικονομία. Επομένως με αποδοχή της Ελληνικής Κυβέρνησης και του ΥΠΕΘΑ εμπαίζεται το σύνολο της Αμυντικής μας Βιομηχανίας αλλά και ο Ελληνικός Λαός, που θα περίμενε τα αυτονόητα στη σημερινή εποχή της οικονομικής δυσπραγίας που μαστίζει τη Χώρα μας, δηλαδή εξασφάλιση θέσεων εργασίας αλλά και ουσιαστική συμβολή της Αμυντικής μας Βιομηχανίας στην Άμυνα της χώρας μας.
δ.Η υλοποίηση του προγράμματος σχεδιάζεται να γίνει ως προαίρεση « option» προηγούμενης σύμβασης FMS και μάλιστα με κόστος, που υπερβαίνει το επιτρεπόμενο από τη Νομοθεσία ποσοστό του 30 %, υπερβαίνοντας ακόμη και το 100 % της κύριας σύμβασης, αυτής της προμήθειας της τελευταίας παρτίδας αεροσκαφών F – 16 από την Κυβέρνηση κ. Καραμανλή. Είναι εμφανές λοιπόν ότι η πράξη – σύμβαση αυτή είναι παράνομη και φαίνεται ότι εξυπηρετεί άλλους σκοπούς και αυτοί ΔΕΝ είναι άλλοι από την ένταξη της αναβάθμισης στον προηγούμενο Νόμο, προ του Νόμου Βενιζέλου, για να δικαιολογήσουν έτσι την παροχή ΑΩ και μάλιστα με το τεράστιο κόστος του 1,1 δις Ευρώ, προκειμένου να «βολευθούν κάποιοι επιτήδειοι», επιτρέποντας ακόμη και σήμερα την υπογραφή αμαρτωλών συμβάσεων, που καμία σχέση ΔΕΝ θα έχουν με τις επιχειρησιακές ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων και ιδιαίτερα της Πολεμικής Αεροπορίας μας και ιδιαίτερα αυτών της εξασφάλισης της επιχειρησιακής διαθεσιμότητας του στόλου των F – 16 με άμεση εμπλοκή της Αμυντικής Βιομηχανίας της Χώρας μας.
Ακόμη θέλω να προλάβω σκέψεις κάποιων και να πω ότι ακόμη και η δικαιολογία ότι αυτό το κάναμε για να απορροφήσουμε το υπόλοιπο των $300 εκατ. που υπάρχουν στη σύμβαση προμήθειας προκειμένου να ΜΗ χαθούν, φαντάζει ως ανεπαρκής δεδομένου ότι τα χρήματα αυτά θα μπορούσαν κάλλιστα να καλύψουν άκρως επείγουσες απαιτήσεις σε ανταλλακτικά και υπηρεσίας συντήρησης του στόλου προκειμένου να βελτιώσουμε τα πολύ κακά ποσοστά της σημερινής επιχειρησιακής τους διαθεσιμότητας.
Επιπλέον, παρουσιάζεται το παράλογο, από τη μια να συμπιέζεται το κόστος του προγράμματος της πραγματικής αναβάθμισης στο 1,1 δις ευρώ, λόγω αντικειμενικής αδυναμίας εξεύρεσης των απαιτουμένων πιστώσεων για κάλυψη του συνόλου των αεροσκαφών, που χρήζουν επιχειρησιακής αναβάθμισης και εμφανίζεται από την Ηγεσία του ΥΕΘΑ, με περίσσεια θράσους, ως δικαιολογία ότι το άλλο 1,1 δις θα καλύψει ΑΩ, δηλαδή άσχετα πράγματα με αυτά της επιχειρησιακής απαίτησης, επαναλαμβάνοντας και δημιουργώντας τις προϋποθέσεις των «αμαρτωλών » συμβάσεων ΑΩ του παρελθόντος, διασπαθίζοντας ασύστολα τα χρήματα του Ελληνικού Λαού.
ε.Καταστρατηγείται τελείως η αρχή που διακηρύσσει χρόνια τώρα το ΥΕΠΑΘΑ και μάλιστα με Νόμο, αυτόν του Βενιζέλου για την προμήθεια Αμυντικού Υλικού, που ΔΕΝ προβλέπει ΑΩ αλλά Βιομηχανικές Συμμετοχές της Εγχώριας Αμυντικής Βιομηχανίας διασφαλίζοντας το “ Security of Supply and Information ”, δίδοντας έτσι το ίδιο το Κράτος το κακό παράδειγμα καταστρατήγησης των Νόμων, κατά το γνωστό « ο σκοπός αγιάζει τα μέσα » .
στ.Δεν διασφαλίζεται η εργοστασιακή συντήρηση όλων των Ηλεκτρονικών συστημάτων του τελικού πακέτου αναβάθμισης των αεροσκαφών, για όλο το όριο ζωής τους, με μεταφορά τεχνογνωσίας και άμεση εμπλοκή της Αμυντικής Βιομηχανίας της Χώρας μας, σύμφωνα με πλήρη ανάλυση που παρουσιάζεται στο άρθρο μου, που δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα του Συνδέσμου Αποφοίτων της Σχολής Ικάρων (http://www.ikaros.net.gr/images/giakeimena/062017/ Giannitsopoulos -anavathmiseis- eklisi-pros-ypetha-pa.pdf ), με ότι αυτό συνεπάγεται για την διασφάλιση της επιχειρησιακής διαθεσιμότητας των αεροσκαφών μας αλλά και της οικονομίας της χώρας μας ειδικότερα.
Αντιλαμβάνομαι ότι έχω γίνει δυσάρεστος με όλα τα προαναφερόμενα, που ΔΕΝ αποτελεί αυτοσκοπό μου στην παρούσα προσπάθειά μου για αποτίμηση της επικαιρότητας. Ωστόσο, σας διαβεβαιώνω, ότι ο μόνος σκοπός μου είναι να σας καταστήσω κοινωνούς των πολύ σημαντικών αποφάσεων και των επιπτώσεων, που θα επιφέρουν αυτές για το συγκεκριμένο πρόγραμμα, μήπως και την τελευταία στιγμή αντιληφθεί ο Πρωθυπουργός μας, ο ΥΕΘΑ, ο ΑΓΕΕΘΑ και ο ΑΓΕΑ, τις σοβαρότατες επιπτώσεις που θα επιφέρουν αν τυχόν υλοποιηθούν, τόσο στις επιχειρησιακές ετοιμότητες της Πολεμικής μας Αεροπορίας όσ, και στην Οικονομία και τους Επιχειρηματικούς φορείς της Χώρας μας, που τόσα πολλά έχουν επενδύσει στο πρόγραμμα αυτό.
Μετά τιμής
Αντιπτέραρχος (ΜΗ) ε.α. Θεόδωρος Γιαννιτσόπουλος
Επίτιμος Διευθυντής Γ’ Κλάδου του ΓΕΑ
Αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Αποφοίτων Σχολής Ικάρων (ΣΑΣΙ)